شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4662
  پرینتخانه » کاریکاتور, ویژه تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1401 - 10:24 | 107 بازدید | ارسال توسط :

اگر آسانژ مدافع آمریکا بود «قهرمان» می‌شد

اینکه آیا «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگرِ «ویکی لیکس» به ایالات متحده مسترد خواهد شد یا خیر همیشه بحث برانگیز بوده است.
اگر آسانژ مدافع آمریکا بود «قهرمان» می‌شد

اخیراً دادگاه منطقه وست مینستر لندن با صدور حکم رسمی، رسماً استرداد آسانژ به ایالات متحده را تأیید کرد. در آنجا، او ممکن است با ۱۷۵ سال حبس روبرو شود.
ویکی لیکس که آسانژ آن را در سال ۲۰۰۶ تأسیس کرد، از سال ۲۰۱۰ تعداد زیادی از اسناد محرمانه دولت آمریکا درباره رویدادهای وحشتناک در جنگ‌های افغانستان و عراق مانند «کشتار جانبی» که در آن ارتش آمریکا غیرنظامیان بیگناه عراقی را قتل‌عام کرد، و رسوایی‌های دیگری مانند حادثه «پریزم» را افشا کرده است. نام طعنه آمیز «کشتار جانبی» از آنجا انتخاب شد که در جریان اشغال عراق، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که «غیرنظامیان صدمه نخواهند دید، اما کشته شدن عده‌ای غیرنظامی نیز از عوارض جانبی حمله است».
این افشاگری‌ها بی‌اعتباری آمریکا را آشکار کرده و بنابراین، آسانژ نیز به خاری در چشم دولت آمریکا تبدیل شده و ایالات متحده همیشه در تلاش بوده است تا او را مسترد کند.
درک اینکه چرا ایالات متحده آسانژ را رها نمی‌کند، دشوار نیست. آسانژ جنایات آمریکا را افشا کرده و آمریکا او را تهدیدی برای منافع خود می‌داند و به عنوان «مجرم» جلوه می‌دهد. با این حال، همزمان تعداد شمار زیادی نیز وجود دارند که تحت حمایت ایالات متحده به افشای به اصطلاح «جنایت‌های» کشورهای دیگر می‌پردازند و توسط آمریکا به عنوان قهرمان معرفی می‌شوند.
شاید تنها حصار جداکننده بین «قهرمان» و «جنایتکاران»، چیزی به نام «منافع آمریکا» باشد.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.