شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1002
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : 16 خرداد 1400 - 15:01 | 125 بازدید | ارسال توسط :

بیوگرافی سرتیپ اصغر کورنگی رئیس سابق زندان قصر

اصغر کورنگی در سال ۱۳۰۷ در اصفهان متولد شده و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا بود. او نظامی و درجه دار در زمان رژیم پهلوی و رئیس سابق زندان قصر در سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۹ بود. او در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ درگذشت. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۳۲۷ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۳۴ فارغ‌التحصیل شد . درسال ۱۳۴۳ مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا را اخذ کرد و سال ۱۳۴۳ به‌عنوان رئیس زندان قصر منصوب شد.
بیوگرافی سرتیپ اصغر کورنگی رئیس سابق زندان قصر

همسر و فرزندان تیمسار اصغر کورنگی

دوران خدمت در شهربانی

مرداد ۱۳۴۴ بود که پس از تجربه مدیریت زندان گنبدکاووس با حکم تیمسار مبصر، رئیس شهربانی کل کشور به ریاست زندان قصر انتخاب می‌شود: «زندان قصر واقعا جای عجیبی بود. دو زندان عمومی داشت به اضافه زندان دارالتادیب، دو زندان سیاسی به شماره‌های ۳ و ۴ و یک زندان مسلولین و بخش روانی و بهداری.»

اصغر کورنگی از بدو ورود دست به بازسازی زندان قصر زد و سرویس های بهداشتی را بیشتر کرد و شروع به نوسازی زندان کرد و کارگاه‌های خیاطی، نجاری، جوراب‌بافی، قالیبافی و تراشکاری را راه‌اندازی کرد با این هدف که زندانی‌ها بعد از آزادی‌شان بتوانند کسب و‌ کاری ایجاد کنند و درآمدی به دست بیاورند.

۲ مدرسه در زندان راه‌اندازی کرد تا سطح فکری و علمی زندانی‌ها بالا برود. یک مدرسه تا کلاس ششم ابتدایی آموزش می‌داد و یک مدرسه هم برای یاد دادن زبان انگلیسی به‌صورت صوتی و تصویری در نظر گرفته شده بود. او میگوید: وقتی زندانی قدرت درکش بالا برود دست به خطا نمی‌زند. این کار جواب داد و بازتاب خوبی هم داشت.

او مسجدی را هم در زندان می‌سازد تا مکانی برای تطهیر وجودی زندانی‌ها باشد. می‌گوید: «وقتی مسجد ساخته شد، پدرم یک قالی به آنجا هدیه کرد. برای اینکه مسجد رنگ و لعابی داشته باشد، از چند کاشیکار اصفهانی هم دعوت کردم برای ساخت گنبد به اینجا بیایند.»

کورنگی با زندانی‌های سیاسی مهربان بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله ‌طالقانی، حبیب عسکراولادی، شهید مهدی عراقی، آیت‌الله ‌محمد کاظم موسوی بجنوردی و ده‌ها انقلابی دیگر که اگر می‌شد از آنها درباره کورنگی پرسید درباره وارستگی و خدماتش ساعت‌ها حرف می‌زدند.

ماجرای بوسه اصغر کورنگی بر دست آیت‌الله ‌طالقانی
آیت‌الله ‌طالقانی مرد دوست‌داشتنی بود که نمونه‌اش را کمتر دیده‌ام. حتی وقتی می‌خواستم با همسرم به مکه بروم برای حساب و کتاب خمس نزد او رفتیم.»

حالات روحانی آقای طالقانی طوری بود که ناخودآگاه جذبش می‌شدی. همین که او را دیدم دستش را بوسیدم. دوستش داشتم. مرد وارسته و والایی بود. من ارتباط صمیمی با آیت‌الله ‌طالقانی داشتم.»

کتاب مسیح در قصر خاطرات اصغر کورنگی
از او کتاب خاطراتی با عنوان «مسیح در قصر» به یادگار مانده است‌. دفتر یادبودی برای وی در مرکز دائره المعارف اسلامی برقرار است.

اصغر کورنگی بعد از انقلاب
کورنگی به واسطه رابطه انسانی و دوستانه ای که در زندان قصر با اعضا جبهه ملی و نهضت ازادی به ویژه مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی پیدا می کند بعد از انقلاب، برخلاف بسیاری از افسران رده بالا که بازداشت، پاکسازی یا اخراج شدند به دعوت دولت موقت به همکاری با شهربانی ادامه می دهد و معاون اطلاعات شهربانی می شود و با استعفای دولت موقت هم درخواست بازنشستگی می کند.

اصغر کورنگی رییس سابق زندان قصر که به خوش رفتاری با زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی شهره بود در سن ۹۳ سالگی در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ درگذشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.