شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5205
  پرینتخانه » اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1401 - 19:27 | 53 بازدید | ارسال توسط :
نایب رییس اتاق بازرگانی البرز:

تحول در اقتصاد جامعه نیازمند فاصله گرفتن از تولید محصول با روش سنتی است

 نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز فاصله گرفتن از روش های کهنه سنتی در تولید محصول و حرکت گام به گام در مسیر بهره گیری از تولیدات دانش بنیان را اقدامی مهم در ایجاد تحول و پویایی اقتصاد استان و کشور عنوان کرد.
تحول در اقتصاد جامعه نیازمند فاصله گرفتن از تولید محصول با روش سنتی است

به گزارش خبرنگار چراغ روشن؛ یدالله مالمیر روز چهارشنبه در سمینار آموزشی تحول اقتصادی و شرکت های دانش بنیان که با حضور مدیران و روسای دستگاه های اجرایی استان در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد گفت: در شرایطی که امروزه فعالان اقتصادی کشورها با بهره گیری از فناوری های نوین در تولید محصول،  بازار جهانی صادرات را قبضه کرده اند،  متاسفانه بسیاری از صنعتگران ما همچنان استفاده از روش های سنتی کهنه و تاریخ گذشته را ادامه داده و از حضور در عرصه تولیدات دانش بنیان عقب مانده اند.

نقش مهم دانش بنیان ها در تقویت زنجیره تولید و خدمات
وی افزود: همه ما این حقیقت انکار ناپذیر را باور داریم که نیرو های نخبه و خلاق در شرکت‌ های دانش‌ بنیان با ارایه ایده های نوآور می توانند زنجیره تولید انواع محصولات و خدمات را در مسیر رونق در حد انتظار اقتصاد جامعه هدایت کنند.

وی اظهار کرد: دولتمردان و فعالان عرصه تولید و خدمات و همگی بر این باورند که با یاری شرکت‌ های دانش‌بنیان و بهره گیری از روش‌های راهبردی و نوین در تولید و خدمات ،  بدون دغدغه می توانیم  در بازار های رقابت منطقه ای و بین المللی حضوری فعال داشته باشیم.

وی ادامه داد:  شواهد و مستندات بیانگر این حقیقت  است که تولید کنندگان محصولات باروش های منسوخ  شده سنتی علاقه وافری به تغییر این روش و حرکت در مسیر تولیدات دانش بنیان دارند ، البته مشروط بر اینکه با حمایت و همراهی دولت و نظام بانکی مشکل کمبود نقدینگی آنان برطرف شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با ذکر این مهم که رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی سال ۱۴۰۱ را  “سال تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی” نامیده اند  گفت: معظم له تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان عنوان کرده اند.

وی افزود: فرمایشات معظم له دراین زمینه وظیفه ای بسیار خطیر را بر عهده دولتمردان، دانش بنیان ها  و همه فعالان عرصه تولید، خدمات و صادرات کشور  محول کرده است.

مالمیر اظهار کرد: حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ها و اقداماتی را برای تکمیل زنجیره ارزش شرکت‌ها و صنایع با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فراهم کرده است.

وی افزود:  امید واریم بخش تولید و خدمات بتوانند با همراهی سایر دستگاه های اجرایی با سهولت از این اقدامات حمایتی حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند.

مالمیر تاکید کرد: با تخصیص تسهیلات مناسب در مسیر تامین نیازهای فناورانه در بخش های تولید و خدمات، قطعا تحول درخور توجهی را  در بستر اقتصاد تجربه خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنانش از بخش تحقیق و توسعه شرکت ها به عنوان یکی از بخش‌ های مهمی نام برد  که وظیفه ارتقا در زنجیره ارزش و تولید محصولات و ارائه خدمات رقابتی را بر عهده دارد.

وی گفت: بدیهی است اتفاق کارآمد و اثر بخش در  توسعه فناوری های نوین در شرایطی با فراگیری و موفقیت در حد انتظار همراه خواهد شد که  شرکت های تولیدی و خدماتی برای ایجاد بخش های هزینه بر از جمله ارتقا طراحی ها و بهره گیری از فرآیند های اتوماسیون با چالش کمبود نقدینگی مواجه نباشند و در این راستا از تسهیلات مناسب برخوردار شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با اشاره به اینکه امروزه نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در توسعه فناوری و نوآوری ها  در بخش های تولید و خدمات بسیار جدی‌تر از گذشته است اظهار کرد: ان شاءالله با نوآوری های ذاتی نیرو های نخبه و خلاق ،  زمینه ایجاد تحول و شکوفایی در تمامی این بخش‌ها مهیا خواهد شد.

نگران خروج نخبگان از کشوریم ، دولت برای رفع این چالش ورود کند
مالمیر گفت: ما فعالان عرصه تولید و صادرات از اینکه بسیاری از نخبگان و افراد صاحب ایده های نوآورانه کشور را ترک می کنند  بسیار نگرانیم  و چاره اندیشی برای رفع این چالش را ضروری می دانیم.

وی افزود: از دولت سیزدهم تقاضا داریم، ضمن ریشه یابی این معضل ،  با اجرای برنامه های حمایتی بستر مناسبی را برای پیشگیری از تمایل نخبگان به خروج از کشور مهیا کند تا ادامه فعالیت این نخبگان،  فناوری ها توسعه یابد و این عزیزان نخبه درخشش کشورمان در سطح بین المللی را به ارمغان آورند.

نویسنده : مسیحا اقتداریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.