شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3006
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 30 آذر 1400 - 13:18 | 127 بازدید | ارسال توسط :
سفیر اسبق ایران در چین:

جمعیت چین برای دولت و حاکمیت آن یک فرصت است/ خنثی کردن نوسانات اقتصادی چین در سطح بین الملل با استفاده از جمعیت آن

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه جمعیت چین برای دولت و حاکمیت آن تهدید محسوب نمی شود بلکه به دید فرصت به آن نگاه می کنند، اعلام کرد: جمعیت چین نیروی کار و در عین حال مصرف کننده است. چرا که بازار داخلی چین بازار موثری برای سرمایه گذاری، تولید، ارتقا تکنولوژی و […]

جمعیت چین برای دولت و حاکمیت آن یک فرصت است/ خنثی کردن نوسانات اقتصادی چین در سطح بین الملل با استفاده از جمعیت آن

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه جمعیت چین برای دولت و حاکمیت آن تهدید محسوب نمی شود بلکه به دید فرصت به آن نگاه می کنند، اعلام کرد: جمعیت چین نیروی کار و در عین حال مصرف کننده است. چرا که بازار داخلی چین بازار موثری برای سرمایه گذاری، تولید، ارتقا تکنولوژی و حتی برای خنثی کردن نوسانات اقتصادی در سطح بین الملل، استفاده می شود.
جواد منصوری اضافه کرد: هر زمان که در کشورهای دیگر مشکلاتی وجود دارد چین سرمایه گذاری داخلی اش را افزایش می دهد، بنابراین جمعیت چین برای اقتصاد و سیاست کاربرد بسیاری دارد.
این دیپلمات سابق با اشاره به اینکه به دلیل حاکمیت قانون در چین امکان برنامه ریزی و اجرا بسیار مناسب تر از دیگر کشورها است، تصریح کرد: آنها به همین دلیل می توانند بخشی از تنش ها و امواج مشکلات را کنترل کنند.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسئله قدرت و درصد افزایش توان اقتصادی یکی از فاکتورهای تعیین جایگاه اقتصادی است، عنوان کرد: اگر این فاکتور را در نظر بگیریم چین امروز قدرت اول حوزه اقتصادی در جهان است زیرا که آمریکا توان کنترل داخلی و انضباط داخلی خود را تا حدودی از دست داده است. بنابراین دیر یا زود از موقعیت بخش اقتصادی افول می کند و این موضوعی است که مورد تایید اکثر اقتصاددانان است.
به گفته این تحلیلگر سیاست خارجی؛ چند سال دیگر چین با ارائه آمار و عدد، به رتبه اول جهان در حوزه اقتصادی تبدیل می شود. این در حالی است که قطعا آمریکا و کشورهای اروپای تمایل ندارند که قدرت دیگری در مقابل آنها قرار بگیرد.
او با اشاره به اینکه طبعا آمریکا مایل نیست در دنیا قدرت دیگری برابرش و یا بالاتر از آن قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل امروز آمریکا به شدت در رقابت با چین است یا آنها را تهدید می کند و یا تلاش در تضعیف شان دارد اما اینکه موفق شود یا خیر به آینده بستگی دارد.
سفیر اسبق ایران در چین اذعان کرد: آمارها نشان می دهد که آمریکا در حوزه اقتصاد به نوعی در حال تضعیف است. در دو سه سال اخیر این مهم در اوضاع داخلی آمریکا مشاهده می شود به گونه ای که برخی از مقامات این کشور صریحا به این موضوع اعتراف کرده اند.
به گفته منصوری؛ ممکن است آمریکا با چین به توافق برسند که به دو همکار در سطح بین المللی تبدیل شوند نه دو رقیب اما این مورد قطعی نیست ممکن است برای مدتی چین این موضوع را بپذیرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.