شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1275
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت تاریخ انتشار : 20 تیر 1400 - 12:36 | 112 بازدید | ارسال توسط :

فروپاشی سازه معماران تحریم

حسین کنعانی مقدم، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: دوره حرکت ایران در جاده یک‌طرفه برجام تمام‌شده، چون در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، راهبرد خنثی نمودن فشار‌های خارجی با فعال کردن پتانسیل‌های داخلی از جایگاه بالاتری در دکترین ما برخوردار است.
فروپاشی سازه معماران تحریم

به گزارش چراغ امید؛ حسین کنعانی مقدم در روزنامه حمایت نوشت: جمهوری اسلامی به اذعان کارشناسان، سیاستمداران برجسته و رسانه‌های آمریکایی کوران تحریم‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و محاسبات واشنگتن درباره کارکرد فشار‌های اقتصادی را مختل کرده است.

معاون امور آسیای غربی وزارت خارجه ژاپن به نقل از مقامات دستگاه دیپلماسی ترامپ نقل کرده بود که آمریکا تصور نمی‌کرد ایران پس از اعمال فشار حداکثری بتواند بیش از سه ماه دوام بیاورد. حیرت دولتمردان آمریکا در حالی بود که آن زمان، تنها ۶ ماه از به‌اصطلاح به صفر رساندن فروش نفت ایران می‌گذشت و معماران تحریم گمان نمی‌کردند سازه آن‌ها حدود دو سال بعد کاملاً فرو بریزد.
با رفتن تیم تروریست پرور ترامپ، دولت قانون‌شکن بایدن به شیوه سلف یاغی خود، رفتار با ایران را ادامه داد. وزارت خارجه چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرده با موضعی به‌دوراز جنجال و لفاظی‌های تند در برابر رسانه‌ها، به‌صورت چراغ خاموش سناریو‌های خود را تعقیب کند و به‌ظاهر امید‌هایی را برای حل‌وفصل مشکلات داخلی از رهگذر مذاکرات ایجاد نماید.
شواهد و قرائن، اما نشان می‌دهند که سگ زرد برادر شغال است و نمی‌توان به رفع همه تحریم‌ها در مذاکرات وین امیدوار بود. یکی از محکم‌ترین دلایل مبنی بر این گزاره، تأکید «رابرت مالی»، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکاست. وی صراحتاً اعلام کرده کاخ سفید قصدی برای رفع همه تحریم‌های ترامپ علیه جمهوری اسلامی ندارد و اصرار ایران در این خصوص را نشانه عدم صداقت کشورمان عنوان کرده است.

این نکته نیز حائز اهمیت است که رفتار‌های بایدن و ترامپ علیه ایران با هر اختلاف‌سلیقه‌ای در نحوه اجرا، به تسهیل تحریم‌ها منجر نمی‌شود و رؤسای جمهور آمریکا درنهایت، فشار بر ایران را حفظ خواهند کردند.

در حقیقت، کاخ سفید می‌خواهد با ابزار برجام، مذاکره و تحریم، اقتصاد جمهوری اسلامی را گروگان بگیرد و افکار عمومی کشورمان را فریب دهد. به‌این‌ترتیب که در ظاهر بیان می‌کنند تنها راه انتفاع ایران از اقتصاد جهانی و ساختن اقتصاد داخلی، تعامل با غرب است، اما وقتی نوبت عمل فرامی‌رسد، به‌گونه‌ای اعمال نفوذ و رفتار می‌کنند تا در عمل، گشایش‌های مدنظر روی ندهد.

اروپا با خروج آمریکا از برجام، دقیقاً این ترفند را بکار بست و برای فعال کردن ساز و کار مالی «اس پی وی» که بعد‌ها به «اینستکس» تغییر نام داد، چندین ماه به ایران وعده سرخرمن داد. بعدازآنکه معلوم شد این ساز و کار طراحی‌شده (با هدف جبران تحریم‌های آمریکا)، روش «نفت در برابر غذا» را بکار می‌گیرد، قاره سبز با ارائه مشتی اظهار تأسف اروپایی، کارشکنی آمریکا را عامل به سرانجام نرسیدن این سیستم عنوان کرد.

در چنین شرایطی قاعدتاً دل بستن به نتیجه مذاکرات و اظهارنظر‌هایی که مغایر با نیت و رفتار آمریکایی‌هاست، عاقلانه نیست و لازم است فارغ از این گفت‌وگوها، شرایط اقتصادی در داخل به تثبیت برسد. به این مفهوم که جدای از مذاکرات با طرف‌های برجامی، تدبیر باید به‌گونه‌ای باشد که غرب به این جمع‌بندی برسد که هرچه در توافق با ایران تعلل کند، عامل زمان به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

به‌این‌ترتیب که تکیه بر توان داخلی به جهت تحریم‌های خارجی، هر روز ایران را بی‌نیازتر از آن‌ها می‌کند و درنهایت، به مرز ابرقدرت شدن می‌رساند. ایران چنانچه به این مقصود دست یابد، شطرنج مذاکرات کاملاً دگرگون‌شده و امتیازات بسیاری را برای رسیدن به مفاهمه طلب می‌کند.

دو نمونه از موفقیت‌های بزرگ اخیر که پشت آمریکا را به لرزه انداخته، عبارت‌اند از تولید صفحه سوخت هسته‌ای سیلیساید و تولید واکسن کرونا. در ماجرای تولید واکسن، ریاکاری یانکی‌ها ثابت شد چراکه پس از اعلام این خبر، وزارت خزانه‌داری آمریکا، خرید اقلام مرتبط با کرونا را برای ایران مجاز کرد! این در حالی است که دولت ترامپ همیشه مدعی بود کشورمان منعی برای خرید این اقلام ندارد و درنتیجه، مجوز کاخ سفید در ماه گذشته ناظر به موانعی است که دولت پیشین آمریکا بر سر راه تأمین مایحتاج بهداشتی ایجاد کرده بود.

وجه دیگر صدور این مجوز کذایی، به این شکل قابل تفسیر است که با رفع موانع، بازار داخلی از واکسن‌های خارجی پرشده و مجالی برای عرض‌اندام واکسن‌های داخلی نباشد. این غرض و مرض البته به نتیجه مدنظر تحریم کنندگان نرسید، چراکه مجوز استفاده از دو واکسن کرونای داخلی صادرشده و افزون بر مقادیری که تاکنون عرضه‌شده، تا هفته‌های آینده میلیون‌ها دز دیگر از این داروی وطنی و ایمنی بخش، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

درباره تولید صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران نیز غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند چه دانش گران‌بها و پیشرفته‌ای در پس این دستاورد وجود دارد.

این موارد در حقیقت، تصور غلط منظومه استعمار نوین از ایران را برهم زده و نمی‌دانند که چه رویکردی را در پیش بگیرند. اگر تحریم‌های بیشتر را پیگیری کنند، ایران منتظر آن‌ها نخواهد ماند و در دولت جدید، از تمام ظرفیت‌ها به‌خصوص از جوانان برای مأیوس کردن دشمن استفاده می‌شود؛ کما اینکه در میدان دفاع مقدس و میادین علمی (نانو، هوافضا، پزشکی، سلول‌های بنیادی و …) این جوانان بودند که مدعیان غربی را سر جای خود نشاندند. چنانچه خواستار دور هفتم مذاکرات وین باشند، این بار نوبت غرب است که به خواسته‌های جمهوری اسلامی تن دهد چراکه توپ اکنون در زمین آن‌هاست و ایران هیچ تعهد بر زمین مانده‌ای ندارد.

به بیان دیگر، دوره حرکت ایران در جاده یک‌طرفه برجام تمام‌شده، چون در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، راهبرد خنثی نمودن فشار‌های خارجی با فعال کردن پتانسیل‌های داخلی از جایگاه بالاتری در دکترین ما برخوردار است. آمریکای شکست‌خورده در غرب آسیا که هر روز به بهانه‌ای از یک کشور خارج می‌شود و به گفته ترامپ، ۷ تریلیون دلار در منطقه، خرج هیچ و پوچ کرده، توان مواجهه با قدرت علمی، نظامی، منطقه‌ای و مردمی ایران را ازدست‌داده و جمهوری اسلامی از میان چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، سربلند بیرون خواهد آمد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.