شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5337
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1401 - 19:35 | 62 بازدید | ارسال توسط :
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

نظارت بر بازار تکمیل کننده طرح هدفمند سازی یارانه هاست/ گامی نوین در تحول منفعتی تولید کننده و مصرف کننده

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:باید مواظبت کنیم که دولت بر بازار نظارت دقیق داشته باشد تا اینکه قیمت اجناس دیگر بی دلیل افزایش پیدا نکند.
نظارت بر بازار تکمیل کننده طرح هدفمند سازی یارانه هاست/ گامی نوین در تحول منفعتی تولید کننده و مصرف کننده

به گزارش چراغ روشن؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد سیاست های ارزی که دولت پیشین در سال ۹۷ بوجود آورده بود؛ گفت: در سال ۹۷ پس از تلاطمات ارزی که بوجود آمد، دولت قبل با هدف حمایت همزمان از تولید کننده و مصرف کننده سیاست هایی را در پیش گرفت که تولید کننده بتواند مواد اولیه را ارزان تهیه کند و مصرف کننده هم با قیمت مناسبی محصولات را دریافت کند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد افزود: بعد از گذشت یکی دو سال از این موضوع اکثر کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که تولید کننده از نحوه توزیع این ارز ناراضی است و مصرف کننده هم که باید با قیمتی مناسب کالا را تحویل می گرفت، ناراضی می باشد. بنابراین این راه اشتباه باید اصلاح می شد و اصلاح هم نیاز به ملزوماتی دارد. کار کارشناسی و اطلاع رسانی بموقع از ملزومات طرح هدفمند سازی یارانه هاست.

عباسی اظهار کرد: مطمئنا با اصلاحی که صورت می پذیرد، هر دو قشر تولید کننده و مصرف کننده نفع خواهند برد.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی برای دهک های بالا در مقایسه با دهک های پایین انتفاع چند برابری حاصل کرد؛ بیان داشت: در حوزه کشاورزی اکثر مجموعه های تولیدی از نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی ناراضی بودند و تقریبا هیچ بهره ای برای آنها حاصل نمی شد، در عوض محصول خود را طبق قیمت گذاری دولتی باید می فروختند و ضرر در ضرر بهره آنها بود.

عباسی طرح جدید دولت را در واقع تغییر شیوه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و افزود: ما سال گذشته فقط برای نهاده های دامی، روغن، دارو و گندم ۸ میلیارد دلار بودجه لحاظ کردیم، بعد از اینکه دولت قبل تا آخر تیرماه تمام ۸ میلیارد دلار را هزینه کرد، مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار هم برای مجلس تقاضا آورد و برداشت کرد یعنی ۱۲.۶ میلیارد دلار سال گذشته برای نهاده های دامی، روغن، دارو و گندم اختصاص داده شد اگر مابه‌التفاوت را محاسبه کنیم، تقریبا مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می شود که این مبلغ موجود بوده و هست و دولت قبل هم پرداخت می کرده است ولی علاوه بر عدم وجود عدالت در توزیع بین تمام اقشار جامعه با حیف و میل بسیاری هم در طول زنجیره مواجه بوده است و فقط این دولت همین مبلغ را به انتهای زنجیره پرداخت خواهد کرد تا علاوه بر عادلانه توزیع کردن آن از حیف و میل موجود در طول زنجیره هم جلوگیری نماید.

عباسی نظارت بر بازار را تکمیل کننده طرح هدفمند سازی یارانه ها دانست و خاطرنشان کرد: باید مواظبت کنیم که دولت بر بازار نظارت دقیق داشته باشد تا اینکه قیمت اجناس دیگر بی دلیل افزایش پیدا نکند همچنین لازم است سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ورود پیدا کند و کالاهایی که مشمول ارز بوده و ارز آن حذف شده قیمت را بگونه ای تعریف کنند که به تولید کننده و مصرف کننده اجحاف نشود.

نویسنده : مسیحا اقتداریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.