شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3908
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 اسفند 1400 - 0:02 | 104 بازدید | ارسال توسط :
نشست سالانه نمایندگان جمهوری چین؛

نقد فرصت ها و چالش های چین برای شکوفایی و پیشرفت

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نشست اخیرمجلس نمایندگان خلق چین درباره علت شکوفایی و پیشرفت چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی گفت: آنچه در مسیر اقتصاد کشور چین باعث تقویت شد زیر ساخت های اساسی مانند شهرهای هوشمند و سیستم حمل و نقل بود که همچنان رشد بالایی داشته و نیز زیربناها […]

نقد فرصت ها و چالش های چین برای شکوفایی و پیشرفت

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نشست اخیرمجلس نمایندگان خلق چین درباره علت شکوفایی و پیشرفت چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی گفت: آنچه در مسیر اقتصاد کشور چین باعث تقویت شد زیر ساخت های اساسی مانند شهرهای هوشمند و سیستم حمل و نقل بود که همچنان رشد بالایی داشته و نیز زیربناها را تقویت کرده است.
سید کمال طیبی اظهار کرد: اگر این موضوعات که در دهه اول شروع پیشرف اتفاق افتاده در دهه های بعدی با استراتژی های موجود پیشرفت های دیگری که رخ داده مانند دنبال کردن کمربندی ها که باعث میشود ۷۰ تا ۸۰ کشور مختلف را در بر میگیرد هماهنگ شوند، وارد استراتژی توسعه همه جانبه اقتصادی برای چین می شود.
او ادامه داد: اگر چه مشکلاتی وجود دارد که به رتبه اول رسیدن را مشکل و کشور کاملا توسعه یافته بودن را که هنوز چین با آن فاصله دارد با چالش مواجه میکند بحث دموکراتی و آزادی است.
این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: البته در این خصوص کشور چین به تقویت پشتوانه علمی مانند دانشگاه ها و مراکز علمی توجه داشته است که باعث بهره وری و تقویت نیروی کار شده و این موارد به پیشرفت اقتصاد و دیگر مسائل کمک می کند.
طیبی بیان کرد: در این چندسال اخیر چین یک رشد ۶ تا ۸ درصدی داشته و این باعث جلو رفتن در اقتصاد می شود. و نیز نگرش این کشور به اقتصاد باز، باعث اشتراک بیشتر با اقتصاد جهانی شده و انتقال تکنولوژی و فناوری را انجام داده که بسیار مورد اهمیت است و در ادامه انبوه سازی در نواوری و اختراع که لازمه یک رشد پایدار است؛ چین با فراهم ساختن این موضوع باعث تقویت اقتصاد کشورش می شود تا جزو قدرت های بزرگ اقتصادی مطرح شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پیشرفت اقتصاد چین بر اقتصاد جهانی بسیار تاثیر دارد، عنوان کرد: سهم بزرگی از زنجیره تامین که شامل کالا و عوامل تولید میباشد در اختیار چین است که هر چه اقتصاد این کشور مترقی شود بر اقتصاد جهان اثر میگذارد. بازار کالاها و بازار خدمات و مصرف کشورهای پیشرفته در اختیار چین است و با تولیداتی که این کشور انجام می دهد حتی در اینده با افزایش صادرات فناوری و تکنولوژی بر روی کشورهای دیگر تاثیرگزاراست. اکنون میبینیم که تلفن همراه های شیامی و هواوی پا به پای شرکت های بزرگی مثل سامسونگ پیشروی می کنند و این بسیار اهمیت دارد.
همچنین او درباره توانایی های چین در پیشبرد اهداف اقتصادی و ظرفیت های آنها افزود: با توجه به اینکه پیشرفت و رشد اقتصاد چین در دهه های اخیر اتفاق افتاد و به عنوان قدرت دوم و سوم تولید شناخته می شود میتوان پیش بینی کرد که به رتبه اول برسد. عواملی مانند برخورداری از تکنولوژی و ظرفیت تولید این کشور باعث میشود کشور پیشرفته شود.چین با گام هایی که توانسته بردارد می تواند به عنوان رتبه اول اقتصادی مطرح شود. کشور آنها وسیع است و دارای منابع زیاد و مسیر پیشرفت را هم پیدا کرده و به دلیل آموزش منابع انسانی شان سریعتر به سوی پیشرفت پیش میروند.
طیبی همچنین در پاسخ به تاثیر بحران های کرونا و جنگ اوکراین بر روند رو به رشد اقتصاد چین و نحوه مدیریت، کنترل و ادامه روند رو به رشد آنها در این شرایط گفت: به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اگر اقتصاد دنیا وارد یک بحران و رکود شود طبیعتا بر اقتصاد چین تاثیر دارد اما بحران کرونا با توجه به سرعت رشد اقتصاد کشور چین کمتر به آنها آسیب زد. بنابراین بحران ها بدون اثر نخواهد بود اما میزان اثرات ان کمتر خواهد بود.
این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی ظرفیت های جدیدی از تولید شکل میگیرد و قدرت تولیدی چین بالا رفته است یعنی فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می شود و بهره وری نیروی انسانی افزایش می یابد و نیز صدور نیروی کار میتواند در ایجاد اشتغال کشوری با جمعیت یک میلیارد و نیمی بسیار تاثیرگزار باشد همچنین برای رسیدن به رشد اقتصادی باید کنترل تورم وجود داشته باشد و شواهدی که از اقتصاد چین موجود است این کشور کمتر در برابر تورم اسیب خواهد دید و نوسانات اقتصادی کمتری خواهند داشت
او عنوان کرد: به دلیل رشد مداوم اقتصادی این کشور کمتر در بحران ها اسیب میبیند. رشد اقتصادی ۸ درصد در یک دهه قطعا یکی از عوامل پیشگیری در بحران هاست و البته سیاست اقتصادی و تقویت قدرت اقتصادی که هم دولت و هم سیستم اقتصادی توانستند به موقع از اسیب رسیدن به شهروندان و بنگاه ها پیشگیری کنند. حتی اگر فکر کنیم در شرایط قرنطینه بعضی از شغل ها تعطیل شد اما توسعه اقتصادی به آنها خیلی کمک کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.