شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1839
  پرینتخانه » آخرین اخبار, بین الملل تاریخ انتشار : 17 شهریور 1400 - 20:56 | 105 بازدید | ارسال توسط :
رئیس و بنیانگذار انجمن دوستی ایران و ساحل عاج عنوان کرد:

نقش اول انسجام ملی چین در همراهی با سیاست های حاکمیتی/ رونق روابط چین با آفریقا در پی دیپلماسی ‌کمک های بهداشتی

رئیس و بنیانگذار انجمن دوستی ایران و ساحل عاج با بیان اینکه چین طی دهه اخیر در کنار پروژهٔ بزرگ ایجاد راه ابریشم و پیوند دادن بخش بزرگی از اقتصاد دنیا با اقتصاد خود، پروژهٔ 2025 made in china را هم دنبال می‌کرد، اعلام داشت: هدف آنها دستیابی به برتری و استقلال نسبی در 10 رشته از فناوری‌های مهم و پشت‌سر گذاشتن قدرت برتر دنیا در این زمینه‌ها بوده است که در راستای این موفقیت ها، انسجام ملی در همراهی با سیاست های حاکمیتی نقش اول را بازی می کند.
نقش اول انسجام ملی چین در همراهی با سیاست های حاکمیتی/ رونق روابط چین با آفریقا در پی دیپلماسی ‌کمک های بهداشتی

سیدمحمد دستغیب با اشاره به اینکه درصد بسیار بالایی از جامعه چین با سیاست های حاکمیتی همراه هستند، خاطرنشان کرد: با مرور ۱۴ برنامه پنج ساله گذشته این کشور می توان مشاهده کرد که رونق اقتصادی آن مولفه های مختلفی از جمله اقتدار حاکمیتی داشته است.
این دیپلمات سابق ادامه داد: برای مثال برنامهٔ توسعه ۱۴۲ صفحه‌ای مصوب پنج سال آینده در محورهای مهم با برنامه‌های پنج‌ساله پیش آن متفاوت است. این برنامه در راستای رسیدن به «رشد کیفی»، از یک سو دستیابی به آخرین فناوری‌ها، بی‌نیازی و پیشی گرفتن از سایر قدرت‌ها در این زمینه را دنبال می‌کند و از سوی دیگر بر سمت و سو دادن اقتصاد به تأمین نیازهای بازار بزرگ داخلی و کاهش نقش صادرات و تعاملات با جهان خارج متمرکز است.
به اعتقاد او؛ صرفنظر از همه مسائل و موضوعاتی که می توان بعنوان علل رونق اقتصادی برشمرد و دلایلی که حتی باعث دگراندیشی در ساختار نرم‌افزاری چینی‌ها به منظور تحول‌آفرینی در این جامعه شده است، دو اصل برای چینی‌ها بسیار حائز اهمیت است که در موفقیت این کشور نقش بسزایی دارد و قدر مسلم باید روی این دو موضوع بسیار تاکید کرد.
رئیس و بنیانگذار انجمن دوستی ایران و ساحل عاج اضافه کرد: یکی از این موضوعات نقش حاکمیت یکدست و مقتدرانه است به طوری که در سال ۱۹۸۹ دن شیائوپینگ به‌عنوان رئیس جمهور وقت کشور با همفکری دیگر رهبران تصمیم‌گیر در کنگره ملی خلق چین به این نتیجه رسیدند که سیاست متفاوت با سیاست‌های آن زمان را جایگزین کنند و نام این سیاست را سیاست درهای باز اقتصادی نهادند.
دستغیب با بیان اینکه در این راستا چین با بیش از یک میلیارد جمعیت، بدون اقتدار حاکمیتی، اجرای برنامه‌های مدون، مستمر، منضبط و همراه با کنترل شدید امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: تردیدی نیست که تمام برنامه‌های اقتصادی چین، برنامه‌های نوآورانه و برنامه‌هایی که پوست‌اندازی را در تمام ابعاد ملی این کشور رقم زد، بدون حاکمیت مقتدرانه صورت نگرفته است.
این دیپلمات سابق به غلبه چین بر کرونا تاکید کرد و افزود: در وضعیتی که کشورهای دنیا از جمله ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و آمار مبتلایان و همچنین جان باختگان هم روز به روز در حال افزایش است، مروری بر چگونگی کنترل ویروس کرونا در چین به عنوان کشوری که نخستین بار این ویروس از آنجا شناسایی شد، مبین آن است که رمز موفقیت این کشور علاوه بر استفاده درست از تکنولوژی همراهی مردم بسیار تاثیر گذار بوده است.
او ادامه داد: تکنولوژی و همراهی مردم، رمز موفقیت چین است. آنها با استفاده از کدهای رنگی که مجوز عبور و مرور بودند به شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، قرنطینه مبتلایان و رصد فعالیت‌های آنها پرداختند که برای این مهم از فناوری گوشی هوشمند استفاده کردند. این فناوری‌ها در کنار همراهی شهروندان چینی با مسئولان توانسته به‌خوبی تردد مبتلایان به کرونا را مدیریت کند.

رئیس و بنیانگذار انجمن دوستی ایران و ساحل عاج در ادامه خاطرنشان کرد: دولت این کشور با تکیه بر فناوری تلفن همراه و داده‌های گسترده، از یک سیستم «کد بهداشتی» مبتنی بر رنگ برای کنترل سفرهای مردم و مهار شیوع کرونا استفاده کرده است. چینی ها به هر شهروند یک کدهای کیو آر (QR) به عنوان شاخص وضعیت سلامتی او اختصاص دادند. این اقدامات را می توان راز موفقیت چین در کنترل این اپی دمی دانست.
دستغیب با تاکید بر وضعیت کرونایی موجود جهان به نگاه و سیاست چین به آفریقا اشاره کرد و ادامه داد: با وجود همه انتقادها از بدرفتاری با مهاجران آفریقایی در چین، نفوذ پکن در این قاره در سایه بحران کرونا رو به افزایش است. کشورهای آفریقایی برای مقابله با شیوع کرونا بیش از پیش به کمک‌های چین نیاز دارند و در این رابطه باید اشاره شود که هم اینک در اتیوپی و بورکینافاسو از چند روز پیش پزشکان چینی به عنوان مشاوران مقابله با شیوع ویروس کرونا مشغول کار هستند.
او اضافه کرد: گزارشگران دویچه‌وله از بخش‌های مختلف آفریقا از ورود کانتینرهای چینی خبر می‌دهند که پر از ماسک، دستگاه‌های تنفسی و پوشش‌های محافظتی هستند. در واقع دیپلماسی کمک‌های بهداشتی چین برای تحکیم روابط با کشورهای آفریقایی رونق گرفته است و نباید فراموش کرد که آنچه چین برای کشورهای آفریقایی انجام می‌دهد، کمک بزرگی است که برای تحکیم روابط دیپلماتیک پکن با کشورهای این قاره اهمیت دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.