شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3376
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 10 بهمن 1400 - 0:32 | 98 بازدید | ارسال توسط :
12 سال تحمیل رنج کافی است؛

وقت آن رسیده آمریکا از سوریه خارج شود

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۷ با استفاده از سه بمب BLU-109 که برای تخریب ساختمان‌های بتنی مستحکم طراحی و ساخته شده، سد «الطبقه» سوریه در رودخانه فرات را بمباران کرد و باعث شد سطح آب این مخزن طوری بالا آمده که جان صدها هزار انسان ساکن در دره پایین […]

وقت آن رسیده آمریکا از سوریه خارج شود

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۷ با استفاده از سه بمب BLU-109 که برای تخریب ساختمان‌های بتنی مستحکم طراحی و ساخته شده، سد «الطبقه» سوریه در رودخانه فرات را بمباران کرد و باعث شد سطح آب این مخزن طوری بالا آمده که جان صدها هزار انسان ساکن در دره پایین دست آن به خطر بیافتد. آنچه حتی حیرت آورتر است این است که که اگرچه این سد در فهرست تأسیسات غیرنظامی ثبت شده بود اما ارتش آمریکا کماکان با فعال کردن به اصطلاح «رویه دفاع شخصی اضطراری» به آن حمله کرد.
بی اعتنایی آمریکا به جان غیرنظامیان سوریه از همین رویداد کاملا مشخص است. اگرچه آمریکا هنگام ورود به سوریه در سال ۲۰۱۵ شعار زیبای «ضد تروریسم» را سر داده بود اما با ادامه جنگ، ارتش آمریکا بیش از پیش نسبت به بودن یا نبودن جان غیرنظامیان سوری بی اعتنا شد. این امر طبیعتا مخالفت شدیدتر دولت سوریه را برانگیخت.
وزارت خارجه سوریه شنبه با صدور بیانیه‌ای عملیات آمریکا و افراد مسلح تحت حمایت آن را استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه به شدت محکوم و اظهار کرد که این عملیات به شدت بر رنج مردم سوریه افزوده و باعث آوارگی بیشتر خانواده‌های سوری شده است. این وزارتخانه بار دیگر از آمریکا خواست تا هر چه سریعتر نیروهای خود را از شمال شرق سوریه خارج کند.
این بیانیه دقیقاً با احساسات واقعی مردم سوریه مطابقت دارد. ندا ۱۷ ساله اهل استان حمص سوریه به رسانه‌ها گفت که در آغاز بحران سوریه، مادرش در حالی که در بیمارستان کار می کرد توسط شورشیان به طرز وحشیانه ای کشته شد و سپس پدرش نیز توسط شبه نظامیان ربوده شد و هنوز محل نگهداری او مشخص نیست و از خانواده آنها، فقط سه کودک خردسال باقی مانده است.
این نیروهای مسلح اعضای گروه تروریستی جبهه فتح شام هستند و پشتیبان آن، همان آمریکاست که مدعی آوردن «دموکراسی و حقوق بشر» برای مردم سوریه است.
هرج و مرج ناشی از جنگ و تروریسم مردم سوریه را از فرصت توسعه و دسترسی به رفاه محروم کرده است. اگرچه آمریکا بسیار زود متوجه آن شد که سرنگونی حکومت سوریه غیرممکن شده است، اما همچنان در سوریه مانده است چون از یک سو می خواهد به کمک‌های خود به نیروهای نیابتی خود ادامه ‌دهد و از سوی دیگر به غارت منابع و ثروت مردم سوریه بپردازد.
جایی که ایالات متحده در سوریه مستقر است، شمال شرق سوریه است و این نقطه دقیقاً غنی ترین منطقه در سوریه است چون نه تنها منابع طبیعی فراوانی دارد، بلکه محصولات کشاورزی متنوعی مانند گندم و ذرت را تولید می کند.
«بسام طعمه» وزیر نفت سوریه گفته بود که ۹۰ درصد ذخایر نفت این کشور در منطقه تحت سلطه اشغالگران آمریکایی واقع شده و بدین ترتیب آمریکا بیش از ۹۲ میلیارد دلار خسارت را به سوریه وارد کرده است.
تحلیلگران سوری نیز عنوان کرده اند که آمریکا سعی دارد با تسلط بر کنترل میادین نفتی و محصولات کشاورزی، نارضایتی مردم سوریه را افزایش دهد.
می توان دید آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به راحتی منافع مردم محلی را قربانی می کند. از این لحاظ، این رویکرد با تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تفاوتی ندارد.
جنگ، غارت، تحریم و … زندگی مردم سوریه در سختی فرو برده است. در مواجهه با زمستان سخت، سوریه مجبور است بار دیگر از برنامه جهانی غذا، یونیسف و سایر سازمان های بشردوستانه درخواست کمک اضطراری کند تا مردم این کشور بتوانند زمستان سرد را پشت سر بگذارند.
جنگ سوریه به زودی وارد دوازدهمین سال خود خواهد شد. مردم سوریه هنوز به دلیل جنگ و تحریم به زندگی دشوار خود ادامه می‌دهند. سختی‌های مردم سوریه تنها در صورتی پایان می‌یابد که ایالات متحده سوریه را ترک کند و سوریه را به مردم سوریه پس دهد. به عبارت دیگر وقت آن رسیده که آمریکا سوریه را واقعا ترک کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.