شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2854
  پرینتخانه » آخرین اخبار, بین الملل تاریخ انتشار : 17 آذر 1400 - 13:56 | 85 بازدید | ارسال توسط :
یک تحلیلگر سیاسی:

پیشرفت همه کشورها در پی سیاست «برد برد» چین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تاکنون قدرت‌های جهانی همیشه به دنبال حذف رقیب و تسلط همه‌جانبه بر جهان بوده‌اند اما شعار «برد برد» که رییس جمهور چین، شی جین پینگ، مطرح کرده، می‌تواند شعاری باشد که همه‌ی کشورها دوشادوش هم ارتقا یابند. حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره نقش‌آفرینی‌ قدرت‌های مختلف دنیا در بحران‌های […]

پیشرفت همه کشورها در پی سیاست «برد برد» چین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تاکنون قدرت‌های جهانی همیشه به دنبال حذف رقیب و تسلط همه‌جانبه بر جهان بوده‌اند اما شعار «برد برد» که رییس جمهور چین، شی جین پینگ، مطرح کرده، می‌تواند شعاری باشد که همه‌ی کشورها دوشادوش هم ارتقا یابند.
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره نقش‌آفرینی‌ قدرت‌های مختلف دنیا در بحران‌های جهانی گفت: مهم‌ترین مسئله‌ی جهان در سال ۲۰۲۱ کماکان مسئله‌ی کرونا بود. قدرت‌های جهانی خواسته یا ناخواسته باید به همه‌ی کشورها کمک می‌کردند تا همه‌گیری کرونا متوقف شود. کمک‌هایی که در زمینه‌ی فرستادن واکسن به کشورهای ضعیف‌تر انجام شد در این روند قابل بررسی است.
وی افزود: به تبع کرونا کشورهای بسیاری دچار یک سکته‌ی اقتصادی شدند. این سکته‌ باعث بیکاری، کاهش درآمد ملی و در نتیجه بحران اقتصادی در بسیاری از کشورها شد. به نظر می‌رسد ارتباطات کشورهای دارای امکان وام و تبادل و تهاتر اقتصادی، در مجموع سبب شد که کشورهایی که توانایی لازم برای مدیریت بحران نداشتند، بتوانند تا حدودی به این مهم نایل آیند و از فشار اقتصادی بیرون بیایند.
کارشناس مسائل سیاسی به نقش فناوری در کنترل بحران کرونا نیز اشاره کرد و گفت: فناوری بسیار موثر بوده است. ما در گذشته شاهد تلفات بسیار بالای بیماری‌های مسری بودیم. وبا، طاعون و بیماری‌های دیگر چندده میلیون قربانی می‌گرفتند ولی فناوری و پیشرفت‌های پزشکی باعث شد کرونا تا حد زیادی کنترل شود و بده ‌بستان‌هایی که کشورهای مختلف در کشف واکسن داشتند و تلاش‌هایی که هنوز هم برای کشف داروی کرونا ادامه دارد، اتفاقی موثر برای دستیابی زودتر بشر به راه حل کرونا بوده است.
او سیاست بردبرد را باعث ارتقای توانایی کشورهای مختلف و ثبات جایگاهشان می‌داند و می‌گوید: سیاست برد برد باعث می‌شود کشورها توانا شوند و در سایه‌ی توانایی کشورهای مختلف، اقتصاد جهانی رشد می‌کند. اگر رییس‌جمهور چین در بحث همکاری‌های اقتصادی از عنوان برد برد استفاده می‌کند، به دنبال سیاستی است که سرجمعِ توانایی اقتصادی همه‌ی کشورها باعث توان جامعه بین‌المللی شود. به نظر می‌رسد نتیجه‌ی همبستگی جهانی و به کار بستن سیاست «برد برد» ایجاد جهانی بهتر است.
او به نمونه‌ای از سیاست غربی در زمینه‌ی سرکوب و از میدان به در کردنِ رقیب هم اشاره کرد: در رابطه با کرونا تلاش کشورهای غربی این بود که ویروس کرونا را ویروسی آزمایشگاهی بخوانند و چینی‌ها را به عنوان عامل انتشار این ویروس دست‌ساز معرفی کنند. ولی چینی‌ها با کارهایی که در میدان عمل انجام دادند سعی کردند این اتهامات را پاسخ گویند.
لاسجردی ادامه داد: در مقابلِ این اتهامات چینی‌ها با تلاش در ساخت واکسن، اعمال سفت و سخت قرنطینه در شهرهای مختلف و یا کمک‌ به دیگر کشورها، سعی کردند جلو این اتهامات بایستند. هرچند این اتهامات ادامه دارد و به نظر می‌رسد که چین باید در گذر زمان ابداعات یا ابتکارات دیگری داشته باشد که بتواند این فشار کشورهای غربی را مدیریت کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.