شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4617
  پرینتخانه » بین الملل, ویژه تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1401 - 11:18 | 80 بازدید | ارسال توسط :
استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد:

چین در حال بازیابی قدرت خود در عرصه بین‌المللی است

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاثیر افزایش تجارت بر کشورهای منطقه، اعلام کرد: تجزیه و تحلیل این مسیر نشان می دهد که چین در حال بازیابی قدرت در عرصه بین‌المللی است.
چین در حال بازیابی قدرت خود در عرصه بین‌المللی است

دکتر مهدی مطهری نیا استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و آینده پژوه در گفتگو با چراغ روشن با بیان اینکه غرب و به ویژه واشنگتن نگران این بازیابی قدرت و شکست اقتصادی خودشان هستند، اظهار کرد: واشنگتن علاقه مند است که با بزرگنمایی قدرت چین، در عین قبول تلاش و بزرگی این کشور به عنوان یک رقیب آینده، زمینه‌های اقناع افکار عمومی برای حضور بیشتر خود در آسیا و خاور دور را فراهم سازد.
او ادامه داد: به این ترتیب واشنگتن با ایجاد یک دگر استراتژیک در حوزه های گوناگون عمل خود، برسازنده ی محیطی است که در آن می‌تواند با بزرگنمایی قدرت چین، حرکت خود را شکل بدهد.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و آینده پژوه با اشاره به ساماندهی کریدورهای اقتصادی گوناگون توسط چین، عنوان کرد: با توجه به حضور دو رقیب بزرگ یعنی اروپای متحد و ایالات متحده آمریکا که می توانند در یک جبهه واحد علیه چین قرار بگیرند؛ چین زمینه های این کریدورهای متنوع را فراهم می کند و با ایجاد نوعی بستر فتح اقتصادی، مانع نفوذ اقتصادی یکجانبه گرایانه آمریکا در این مناطق شود.
مطهری نیا با تاکید بر اینکه چین لیبرال تر از لیبرال های غربی در حوزه اقتصاد در حال اقدام و عمل است، خاطرنشان کرد: به این معنا که چین آرایش شکلی ایدئولوژی را حفظ و اقتصاد خود را از محتوای اقتصادی جدیدی سرشار کرده است و تلاش می‌کند با استفاده از داده های تاریخی خود در پهن دشت چنین تلفیقی، برای بهبود اقتصاد جهانی بهره ببرد و تا حدود زیادی هم موفق است.
به گفته این استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی؛ کریدورهای اقتصادی یاد شده کنش و واکنش عوامل اقتصادی بین المللی را رصد می کند و آنها را به بوته آزمایش می گذارد تا ظرفیتهای اقتصادی موجود را همچون جواهری در دل کوه کشف و فعال کند.
او اضافه کرد: پس باید گفت آنچه در این زمینه دیده می‌شود؛ همان است که اکنون در کنار کانال های مختلفی که چین دنبال می کند، این کریدور هم می‌تواند هم افزایی بیشتری در مسیر هدف گذاری توسعه اقتصاد جهانی به جای بگذارد.
مطهری نیا درباره ی حمل و نقل ترکیبی کریدور چین، قزاقستان، ایران اظهار کرد: منطقه در حال پیشرفت است. امارات، کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، عربستان، ترکیه، عراق و افغانستان با وجود همه مشکلات موجود در فراز و نشیب های مسائل سیاسی امنیتی از نظر اقتصادی از ایران پیشی گرفتند. این یک واقعیت درون میدان است که قابل ملاحظه و ردیابی است و کسی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و آینده پژوه افزود: آنچه که در منطقه دیده می‌شود؛ آن است که منطقه از منطق پیشرفت، تبعیت کرده است و سعی می‌کند از طریق ایجاد ارتباط با قدرت های بین المللی بر اساس منافع خود، زمینه‌های پیشرفت جامعه ملی اش را فراهم کند.
او درباره منطقه سین کیانگ یا شین جیانگ، اذعان کرد: چالش مهم در این زمینه؛ مساله ای تحت عنوان تبلیغات غرب در برخورد با این منطقه شین جیانگ است. این منطقه از نظر داشتن پیشینه تاریخی می توانند امتیازات معناداری از منظر پذیرش افکار عمومی در بخش نخبگان و توده ها فراهم کند. همین که الان شما از شین جیانگ صحبت می‌کنید، اسم و تلفظ جدید و قدیم را بیان و اشاره می کنید چه جایگاهی در جاده ابریشم داشته است؛ امتیازی برای این منطقه جغرافیایی در مسیر تجارت بین المللی محسوب می شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.