شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2997
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 30 آذر 1400 - 10:33 | 116 بازدید | ارسال توسط :

آیت الله منتظری جستجوگری در مسیر شدن

✅ ۲۹ آذر سالگرد پر کشیدن انسان کاملی بود که به این دنیا تعلقی نداشت، و هیچگاه از جفای، یاران، شاگردان دیروزاندوگین نشد، آنچه او را مسرور می کرد، عمل به وظیفه انسانی و الهی بود. ✅شهید بهشتی در سال ۱۳۵۹ در داشگاه صنعت نفت آبادان در تجلیل از دکتر شریعتی به جمله ای از […]

آیت الله منتظری جستجوگری در مسیر شدن

✅ ۲۹ آذر سالگرد پر کشیدن انسان کاملی بود که به این دنیا تعلقی نداشت، و هیچگاه از جفای، یاران، شاگردان دیروزاندوگین نشد، آنچه او را مسرور می کرد، عمل به وظیفه انسانی و الهی بود.
✅شهید بهشتی در سال ۱۳۵۹ در داشگاه صنعت نفت آبادان در تجلیل از دکتر شریعتی به جمله ای از آیت الله منتظـرى، اشاره می‌کند. «دوست عزیز و فقیه مجاهد ما می‌گوید: «امروز، امروز است؛ دیروز، دیروز» ایشان اگر دیروز مطلبى را گفته باشد و امروز رأیش عوض شده باشد، مى گوییم آقا، دیروز شما آنجور گفتید! ایشان مى‌گوید «دیروز، دیروز بود، امروز امروز است». یعنى من یک آدم متحجر نیستم. دیروز تا حالا فکر کرده‌ام، مطالعه کرده‌ام؛ و به یک جمع‌بندى تازه رسیده‌ام.
انسان از بدو تولد تا مرگ مسیری را طی می‌کند. هر روز از زندگی که می‌گذرد، چیزهای جدیدی را می‌آموزد و این آموخته‌ها در فهم، استنباط، رفتار و کردار او تاثیر می‌گذارد؛ پس زندگی انسان خطی افقی نیست که قابل تغییر نباشد. انسان نمی‌تواند در طول عمر خود یک فهم و برداشت از محیط خود داشته باشد که اگر چنین باشد، در مسیر تکاملی قرار ندارند بلکه انسانی ایستا و در جا زده است.
انسا ن‌های اندیشه ورز، دارای مبانی مدون هستند که همیشه براساس آن مبانی رفتار می‌کنند. یکی از مبای کلیدی اندیشه‌های آیت الله منتظری، « انا فی کل یوم رجل » بود. «امروز، امروز است؛ دیروز، دیروز» همینطور که جسم انسان لحظه به لحظه در حال تغییر است ، افکار او هم این چنین است. آیت الله منتظری در حیات فکری، سیاسی و اجتماعی خود در یک خط افقی حرکت نمی‌کرد، بلکه سیر صعودی و تکاملی داشت. او بر اساس میراث اندیشه آیت الله بروجردی «انا فی کل یوم رجل» عمل می‌کرد. این رفتار برای بسیاری غریب و غیرقابل پذیرش بود؛ زیرا این کار برخلاف این باور است که «حرف مرد همیشه یکی» است؛ بدین خاطر بعضی با ایشان زاویه می‌گرفتند. این روش فقیه عالیقدر او را جاویدن کرد و او مستبد رأی خود نبود من دیروز اینگونه می اندیشیدم، امروز با مطالعه تحقیق این گونه می فهمم. این اوج تجلی روح الهی در یک انسان است.
✅در ادامه به چند نمونه از آرای ایشان که طی زمان تغییرکرد.
✅تغییر اندیشه موجب ارتداد نمی‌دانست.
✅به خاطر عقیده، نمی توان کسی را از حقوق شهروندی محروم کرد.
✅حکومت و حاکمیت هدف نیستند، بلکه وسیله برای تحقق عدالتند
✅تحول اندیشه ایشان درباره ولایت فقیه
✅.احکام معاملات پدیده عرفی است.
✅منتقد دشمن نیست، اگر با ما مخالف باشد. و ..
✅ اقرار به اشتباه را کسر شأن خود نمی دانست.

نویسنده : رضا احمدی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.