شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 900
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1400 - 10:07 | 182 بازدید | ارسال توسط :

استانداردهای انتخابات و اصول کلی

اصطلاح ‘ استانداردهای بین‌المللی انتخابات و اقدامات خوب’ را همانطور که در کتاب راهنما استفاده شده, مفاد موجود در انواع مختلف اسناد از قبیل ;( UDHR) بیانیه جهانی سازمان ملل از حقوق بشر و (ICCPR) منشور بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست. بخش اول استانداردهای انتخابات و اصول کلی ۱. تعریف اصطلاح “استانداردهای بین‌المللی انتخابات […]

استانداردهای انتخابات و اصول کلی

اصطلاح ‘ استانداردهای بین‌المللی انتخابات و اقدامات خوب’ را همانطور که در کتاب راهنما استفاده شده, مفاد موجود در انواع مختلف اسناد از قبیل ;( UDHR) بیانیه جهانی سازمان ملل از حقوق بشر و (ICCPR) منشور بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست.

بخش اول

استانداردهای انتخابات و اصول کلی

  1. ۱. تعریف

اصطلاح “استانداردهای بین‌المللی انتخابات و اقدامات خوب” همانطور که در کتاب راهنما استفاده شده، مفاد موجود در انواع مختلف اسناد را شامل می شود. از نظر جغرافیایی از دو نوع دید می توان استانداردها و اقدامات خوب را متمایز کرد.

  • بین‌المللی: در بیانیه جهانی سازمان ملل از حقوق بشر (UDHR) در سال ۱۹۴۸ و منشور بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی    (ICCPR)  در سال ۱۹۶۶ بوسیله کمیسیون حقوق بشر بیاناتی از ICCPR در قالب توضیحات کلی را شامل می شود. بیانیه جهانی سازمان ملل (UDHR)* یک توافقنامه نیست اما عموما شماری از این بندها پذیرفته شده‌اند و به عنوان قوانین بین‌المللی متعارف شده آمد.
  • منطقه‌ای: در سال ۱۹۵۰ مجمعی از کنگره اروپا برای حمایت از حقوق بشر و آزادی اساسی پروتکل شماره ۱ را اضافه کرد.از این چشم انداز لازم الاجرایی نفوذ ایالات، استانداردها و شیوه ها را شامل می شد که در کتاب راهنما گنجانده شده است.

–  معاهدات الزام آور قانونی) برای مثال ICCPR, کنوانسیون)

–  حقوق نرم، چیزی که شامل تعهدات الزام آور سیاسی است. از قبیل: سال ۱۹۹۰ اسناد کپنهاگن از سازمان ها برای امنیت و با اجراییات در اروپا (OSCE),اسناد تفسیری از قبیل ۲۵ توضیح کلی در ICCPR, اقدامات خوب بین‌المللی از قبیل کد کمیسیون ونیز روی مسائل انتخاباتی (کد اقدام خوب) ,OSCE, دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر  (ODHR) و گزارش های مشاهده نظارت بر انتخابات و توصیه آنها.

استانداردها و اقدامات خوب ذکر شده در کتاب راهنما دقیقاً با حقوق مرتبط با انتخابات پیوند دارند تا اسناد ذکر شده در بالا یافت شود. اینها شامل آزادی در عقیده و بیان، آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی انجمن، آزادی جنبش، آزادی از تبعیض و حق درمان حقوقی موثر در میان اشخاص دیگر می باشد.

در نهایت استانداردها و اقدامات خوب با جهانی دیگر سازگار است یا اسناد منطقه‌ای حقوق بشر که شامل مقررات خاص در مورد حقوق انتخاباتی گروه های خاص است.(برای مثال: بانوان، اقلیت ها، افراد دارای معلولیت، آوارگان داخلی و پناهندگان) و تعهدات مربوط به انتخابات مربوط به ایالات.**

*کمیته حقوق بشر بوسیله ICCPR ایجاد شد، منشور مبانی حقوقی کمیته را در قالب یک توافقنامه تعیین میکند و آن را یک نهاد معاهده می داند و طرفین موظفند به اقتدار آن احترام بگذارند.

** یک لیست جزییات از قبیل اسنادی که می توان یافت در خلاصه استانداردهای بین‌المللی برای انتخابات ۲۰۰۷ کمیسیون اروپا قابل دسترس است در

www.eueom.eu/files/dmfile/compendium-of-int-standards-for-elections_en.pdf,accessed

۱۳ July 2016.

 

منبع: USING INTERNATIONAL ELECTION STANDARDS , Council of Europe handbook for civil society organizations

 

بخش دوم:

استانداردهای انتخابات و اصول کلی

هر شخصی این حق را دارد که عهده دار بخشی از دولت کشورش باشد،به صورت مستقیم یا از طریق انتخاب آزادانه نمایندگان.
بخش دوم
۲٫ اصول کلی
استانداردهای بین المللی انتخابات و اقدامات خوب که در بدنه کتاب راهنما ذکر شده،از این قوانین پیروی می کند.
_ بیانیه جهانی سازمان ملل از حقوق بشر(UDHR)
اساسنامه ۲۱:
۱) هر شخصی این حق را دارد که عهده دار بخشی از دولت کشورش باشد،به صورت مستقیم یا از طریق انتخاب آزادانه نمایندگان.

۳)اراده و قصد افراد می بایست بر اساس صلاحیت های دولت باشد،این اراده و قصد می بایست در انتخابات دوره ای و اصلی صریح و مشخص باشد ؛چیزی که می بایست جهانی باشد. حق انتخابات همگن(برابر و هم مرتبه)باشد و رای ها می بایست به صورت محرمانه نگهداری شود یا مثل فرآیند رای گیری آزاد.
_منشور بین المللی حقوق مدنی و سیاسی(ICCPR)
اساسنامه ۲۵:
هر شهروندی می بایست این حق و فرصت را داشته باشد که بدون هیچ گونه برتری. ..و بدون هیچ گونه حدی از ناحقی…قادر باشد:
(الف) به عهده گرفتن اداره بخشی از امور سیاسی،مستقیم یا از طریق انتخاب آزادانه نمایندگان.
(ب)رای دادن و انتخاب شدن در انتخابات دوره ای و اصلی چیزی است که می بایست از طریق جهانی باشدو حق رای همگن(برابر و هم مرتبه) باشد و می بایست ورقه های رای نوشته شده محرمانه نگهداری شود و ضمانت کردن تعبیر آزاد از مقاصد منتخبین(انتخاب شوندگان)
(پ) دسترسی داشتن به ضوابط عام از خدمات عمومی و مساوات در کشورش.
_کنوانسیون حقوق بشر اروپا
اساسنامه ۳ از پروتکل شماره ۱:
نگهداری انتخابات آزاد در فرجه های منصفانه بوسیله محرمانه نگه داشتن رای ها تحت شرایطی که بیان آزاد از عقیده افراد را در انتخاب قانونگذار تضمین کند.
_اسناد کپنهاگن از بعد انسانی از OSCE /1990 ،OSCE پیشتر CSCE,سربازان ویژه(in particular paras.5 to 8)
در ادامه سوالات کلی کنونی شعبه ها مورد توجه قرار گرفته است. زمان آزمایش کردن اجراییات از اصول*اساسی برای انتخابات دموکراتیک تا انجمن اروپا و منطقه OSCE. اجراییات اصول چیزی است که توسط ناظران انتخابات بین المللی و داخلی به دقت مشاهده می شود.
*یک شرح مفصل(پر از جزییات) از محتوای اصول را می توان در کد کمیسیون ونیز از اقدامات خوب در موضوعات انتخاباتی به صورت گزارش تبیینی ویژه یافت کرد.

منبع:  USING INTERNATIONAL ELECTION STANDARS,Council of Europe handbook for civil society organizations

نویسنده : مترجم: فاطمه کیانی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.