شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4476
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 28 فروردین 1401 - 13:23 | 107 بازدید | ارسال توسط :
عضو اتاق بازرگانی چین:  

الگوی کویید صفر چین قابل اجرا در سایر کشورهاست   

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به روش و شرایط چین در مقابله با کووید برای حفظ منابع انسانی، اعلام کرد: الگوی کویید صفر چین قابل تسری به سایر کشورها است .
الگوی کویید صفر چین قابل اجرا در سایر کشورهاست    

به گزارش چراغ روشن، وهاب شهرستانکی عضو اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تحمیل هزینه های بالای قرنطینه در چین، اظهار کرد: چین با استفاده از زیرساخت های منحصر به خود توانسته نیروی انسانی را در مقابل همه گیری این ویروس حفظ کند.

او درباره نقطه صفر کووید که در چین اجرا می شود، عنوان کرد: سیاست صفر کووید چین قابلیت اجرا شدن در همه کشورها را دارد و باید زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد هم از نظر امکانات رهگیری و ردیابی مردم و هم از نظر بنیه و توان اقتصادی کشور.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: سیاست کووید صفر هزینه‌های بسیاری برای دولت چین داشته است و اکنون حدود دو هفته هست که شانگهای(lock down) تعطیل شده است.

شهرستانکی درباره همکاری و تحمل شهروندان چینی عنوان کرد: طی دو سال گذشته مردم همکاری بسیار خوبی با دولت داشتند و این همکاری همچنان هم ادامه دارد.

او درباره هزینه های جاری کووید صفر ، عنوان کرد: هزینه اقتصادی بالایی همانند هزینه هایی که بابت قرنطینه شهر تحمیل شده است به دولت چین فشار زیادی وارد می کند. از این جهت که برای مردم تغذیه رایگان می‌فرستد.

عضو اتاق بازرگانی چین در ادامه سخنانش ضمن مقایسه آمارهای فوتی با دیگر کشورها، تاکید کرد: دولت چین طی دو سال گذشته هیچ آمار فوتی نداشته است. غیر از همین دو هفته گذشته که متاسفانه دو نفر فوت کردند و منجر به تعطیلی شهر شانگهای شد. این را مقایسه کنید با کشورهای دیگر که تعداد بسیاری از مردم فوت می‌کنند و هر کشور ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر آمار فوتی دارد. در ایران آمار کم شده اما به صفر نرسیده است و در حالی آمار فوتی پایینی دارد که روزانه ۲۸ نفر فوت می کنند.

او دلیل اجرای طرح کووید صفر را در راستای چشم اندازهای بلند چین دانست و عنوان کرد: اجرای کووید صفر در بلندمدت به نفع اقتصاد چین است. چون کشورهای دیگر سرمایه هایشان از بین رفته است اما چین با هزینه هایی که کرده است توانسته نیروی انسانیش را حفظ کند اما در ایران اینطور نبود. ما افراد بسیار زیادی را از دست دادیم.

شهرستانکی درباره سیاست های چین و تعامل دولت و مردم، بیان کرد: مثلاً در یک کشور اروپایی مردم برای زدن ماسک با دولت مخالفت می کردند اما در چین چنین اعتراض هایی وجود ندارد. مردم چین به هیچ وجه چنین روحیه ای ندارند.

این عضو اتاق بازرگانی چین با اشاره به اینکه اتوریتی (قدرت حکمرانی) دولت بالاست، اضافه کرد: بخش سوم، سیستم رهگیری و ردیابی است که در چین وجود دارد در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰۰ میلیون چینی پول نقد در دستشان نبوده است و همه چیز از طریق شبکه آنلاین انجام می‌شد. مردم چین کاملاً قابل ردیابی هستند مثلاً پیامی که روی وی چت برای مردم می آید. برای مثال اطلاع می‌دهد که شما روز گذشته در رستوران بودید و در آنجا یک نفر مشکوک به کرونا بوده و بارکد شما به جای سبز الان زرد است و در خانه بمان تا از تو تست پی سی آر گرفته شود.

او ادامه داد: چنین سیستم ردیابی حتی در اروپا هم وجود ندارد برای همین سیاست نقطه صفر کووید فقط در چین اجرا می شود و نتایج مثبتش را در سویه دلتا دیدیم که حتی یک نفر فوتی هم در آمار نبود. فقط یک نفر مبتلا که ورودش از مرز روسیه به چین بود که شرایط بسیار سخت گیرانه اعمال شد تا در نهایت سویه دلتا به راحتی پشت سر گذاشته شد.

شهرستانکی افزود: این در حالی است که سویه امیکرون چین را بسیار اذیت کرد چون تست مثبت بسیار زیاد بود و مجبور به تعطیلی و قرنطینه شانگهای شد.

این عضو اتاق بازرگانی چین درباره تاثیر اجرای کووید صفر بر اقتصاد جهانی، خاطرنشان کرد: شانگهای فقط اقتصاد خود چین نیست و به اقتصاد کل دنیا مربوط است. همین حالا که قرنطینه شده قیمت نفت ۳ درصد سقوط کرد.

شهرستانکی به عنوان یک فعال اقتصادی، تاثیر اجرای صفر کووید روی صادرات چین را چنین ارزیابی کرد: اجرای این طرح باعث رشد اقتصادی چین شد. در حالی که کشورهای دیگر طی این دو سال رشد حداقلی یک تا دو درصدی را تجربه کردند چین با رشدی حدود ۸٫۴ رکورد زد که این نشان از نتیجه مثبت آن بوده است.

او معتقد است؛ اتفاقاتی که در چین افتاد یک حدودی فاصله چین را با بقیه کشورها بیشتر کرد و البته تاثیرات آن را باید در بلندمدت ببینیم.

شهرستانکی سیاست های اقتصادی چین را دارای چشم انداز معرفی کرد و در این باره گفت: برای پنج سال دیگر می توان اثرهای مثبت این طرح را در اقتصاد چین مشاهده کرد. چون نیروی انسانی که در کشورهای دیگر از بین رفته باید جایگزین شود و هزینه تامین این نیرو بسیار بالاست اما چین این هزینه را نداده و هزینه را جور دیگر با تست، درمان و سختگیر بودن در اجرای طرح کووید صفر انجام داده است.

عضو اتاق بازرگانی چین پیرامون رفت و آمد تجار به چین طی دوران کووید، تصریح کرد: دو سال است که رفتن به چین تقریباً محال و بسیار سخت شده است. یک پرسنل هلندی داشتم که با پرسنل چینی من ازدواج کرده بود. او در مقطعی از چین خارج شد اما دیگر به او اجازه ندادند که برگردد و چندی است که از هم جدا زندگی می کنند تا شرایط آزاد شود. همسرش می تواند به بیرون از چین بیاید و دوباره برگردد اما دوباره باید ۲۱ روز را به قرنطینه برود.

او افزود: خود من یک ماه قبل از شروع بحث کرونا، چین بودم و بعد از آن دیگر نتوانستم بروم. البته می‌شود اما بسیار دردسر دارد و توجیه اقتصادی ندارد که فرضا ۲۱ روز در هتل قرنطینه باشم به خاطر این که چهار روز در چین کار دارم. بسیاری دیگر نتوانستند به چین بروند و از این نظر خود چین هم شاید کمی زیان دید اما در همین حال کمی بازسازی داخلی انجام داد.

شهرستانکی اضافه کرد: با توجه به اینکه درباره سیاست و استراتژی تاخیر دوگانه چین آقای شی جین پینگ را تعریف کرد و قرار است که ۸۵ درصد جی پی دی چین را داخلی کند. این پیش زمینه ای بود تا کنشهای خارجی کمتر شده و تمرکز بر بازار داخلی بیشتر شود.

این عضو اتاق بازرگانی چین با تاکید بر اینکه سیاست چرخه دوگانه بسیار مهم است، اذعان کرد:این استراتژی را رهبر چین در ژوئن ۲۰۲۰ در کنگره خلق مطرح کرد و در فوریه ۲۰۲۱ در همان کنگره مصوب شد. این استراتژی کمک می کند تا کشمکش اخیر بین شرق و غرب و نیز وقوع دوباره اپیدمی احتمالی ، فشار اقتصادی کمتری به چین وارد کند. این بحث که جی دی پی چین ۸۵ درصد داخلی شود، کمک کرد تا پروژه چرخه دوگانه با سرعت بیشتری انجام شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.