شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9963
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 شهریور 1401 - 14:06 | 105 بازدید | ارسال توسط :

امروز با بحران زن در جامعه ایران روبرو هستیم و این تنها بحران کشور نیست

چهل و سومین سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی پس از دوسال برگزاری آنلاین بخاطر ویروس کرونا، امسال توسط مجتمع فرهنگی آیت الله طالقانی و خانواده در کانون توحید برگزار شد.
امروز با بحران زن در جامعه ایران روبرو هستیم و این تنها بحران کشور نیست

در این مراسم، ابتدا پیام دکتر سید محمد مهدی جعفری از نزدیکان و یاران آیت الله طالقانی پخش شد. سپس خانم فاطمه پزشک_ عضو شورای مرکزی و مسئول روابط عمومی حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی با موضوع طالقانی، زنان، آزادی به ایراد سخن پرداخت.
پزشک گفت: اسلامی که طالقانی می شناخت هرگز با زور و اجبار سازگاری نداشت، چه در زمام رضا شاه که به زور حجاب از سر زنان برداشتند و چه در زمان جمهوری اسلامی که حجاب را اجباری کردند.
پس از سخنان مسئول روابط عمومی حزب میزگرد《 زن در اندیشه طالقانی》 با حضور فاطمه گوارایی فعال ملی مذهبی و همچنین فعال حوزه زنان و دکتر هاشم آغاجری استاد دانشگاه، فعال سیاسی اصلاح طلب و دو بانوی جوان برگزار شد.
ابتدا فاطمه گوارایی بحث خود را با عنوان《اگر جامعه ای می خواهد به توسعه برسد باید به زنان آن توجه کند》شروع کرد و ادامه داد: جنبشهایی نوین هستند که جامعه را تغییر می دهند، ایران هم درگیر این جنبشها است که جنبش زنان یکی از آنها محسوب می شود.
او با بیان اینکه جنبش فمینیسم یکی از جنبشهای مهم در قرن بیستم بوده است، اظهار کرد: در دوران گذار، زنان دیگر حاضر نیستند به دوران سنتی برگردند.
گوارایی با اشاره به اینکه بعد از جنگ و دوران اصلاحات جنبش زنان در ایران شکل گرفت، خاطرنشان کرد: در دوران جنبش سبز که زنان نقش عمده داشتند و آن را به غیر خشونتی تبدیل کردند.
او با تاکید بر اینکه امروز زنان ایران دیگر خود را با زنان منطقه و خاورمیانه مقایسه نمی کنند، تصریح کرد: سرمایه جنبش دموکراسی خواهی در ایران که زنان در آن نقش عمده دارند و آرام آرام از چهره های زنان به بطن زنان راه پیدا کرده است این در حالی است که آیت الله طالقانی از نقش زنان در برابر جامعه مردسالار همیشه دفاع می کرد.
در ادامه این مراسم، دکتر هاشم آغاجری_ استاد دانشگاه در زمینه تاریخ به ایراد سخن درباره موضوع میزگرد پرداخت و گفت: امروز با بحران زن در جامعه ایران روبرو هستیم والبته این تنها بحران کشور ما نیست.
او اضافه کرد: زنان در دوران اسلام با پیامبر مجادله می کنند و به چالش می کشند. در این راستا سوره ای نازل می شود بنام مجادله، سوره مجادله شان نزولش جنسیتی است.
دکتر آغاجری با بیان اینکه ما تا قرن ۱۹ وارث سنتی بنام فقه هزار ساله شیعی بودیم، ادامه داد: از زن در فرهنگ هزار ساله چه تصویری منتشر شده است، غزالی یک شخصیت جریان ساز در فرهنگ اسلامی ما است و باید دید چه تصویری از زن ارائه می کند‌.
او با اشاره به اینکه غزالی اعتقاد دارد زن را باید در خانه نگاه داشت که نه او کسی را ببیند و نه کسی او را ببیند، عنوان کرد: جنبش زنان از زمانی بوجود آمد که از خود برای خود تبدیل شدند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در قرن نوزدهم کل جهان اسلام با تمدن غربی و شکاف تمدنی روبرو شد و این شکاف مسئله زنان بود. این در حالی است که مسئله حجاب و بی حجابی با رضا شاه شروع نشد بلکه از زمان قاجار و در دوره ناصری آغاز شد.
او با بیان اینکه مفهوم بی حجابی و با حجابی، مفهوم تاریخی است، تصریح کرد: در یکی دو قرن گذشته ببینید چقدر کتاب درباره حجاب منتشر شده است. مسئله حجاب مسئله زنان مرفه و مترقی است.
دکتر آغاجری با اشاره به اینکه در قرآن فقط یکبار کلمه حجاب آمده و آنهم برای زنان پیامبر، عنوان کرد: زنان همیشه بر لباس ملی تاکید می کردند اما مردان خیر. همیشه بی حجابی مسئله نبوده بلکه باحجابی هم مسئله بوده است، برای حجاب در ایران باید چهار دوران ناصری، رضا شاه، محمدرضا شاه و جمهوری اسلامی را بررسی کرد.
او بیان کرد: رساله ای از ابوالحسن طالقانی پدر آیت الله درباره حجاب است که اکثریت زنان ما در دوره رضاشاه مقاومت کردند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در دوره محمدرضا شاه تیپ زن به سمت مدرن شکل می گرفت که هم می خواست مدرن باشد و هم اصالت خودش را حفظ کند که این تجربه متاسفانه از سال ۱۳۵۹ منقطع شد.
او اضافه کرد: جوانان اعتراض می کنند چرا آیت الله طالقانی دو زن داشته است و خانواده طالقانی باید پاسخگو باشند.
دکتر آغاجری با اشاره به اینکه طالقانی عالم روشنفکر نوگرا است، عنوان کرد: باید در تفاسیر طالقانی باید دید که درباره زن چه می گوید.
او می گوید در ازدواج اصل بر تک همسری است مگر بنا بر شرایطی اما امروز امام جمعه مشهد می گوید زنان شما نقاب ندارید بی حجاب هستید.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مانیازمندیم فقه سنتی به فقه پویا و مدرن تبدیل شود و برابری انسانها را بپذیرد.
او در پایان تاکید کرد: طالقانی اساسی ترین تفکرش آزادی و عدالت است.
بعد از پایان صحبتهای دکتر هاشم آغاجری دو بانوی جوان، مباحث فاطمه گوارایی و دکتر هاشم آغاجری را به چالش کشیدند که با سخنان خود مورد اعتراض برخی حاضران و شرکت کنندگان جلسه شدند.
گفتنی است؛ پس از سخنان آن دو بانو، مجری برنامه اعلام کرد؛ باید جلسه جمع بندی شود و اذان مغرب پایان پذیرد. با این حال سخنان دکتر هاشم آغاجری و فاطمه گوارایی تمام نشده بود و دکتر هاشم آغاجری تمام وقت انتهایی خود را به فاطمه گوارایی بخشید که او هم نتوانست مطالب و سخنان خود را به طور کامل جمع بندی کند و بدین ترتیب نشست《 زن در اندیشه طالقانی》 که به مناسبت چهل و سومین سالگرد درگذشت او برگزار شد بدون هیچ جمع بندی و نتیجه ملموسی به کار خود پایان داد.

نویسنده : علی شاملو_ روزنامه‌نگار، صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه‌های خبری صدای چراغ روشن و صدای چراغ امیدنیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.