شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5368
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : 01 خرداد 1401 - 12:39 | 99 بازدید | ارسال توسط :
دکتر آزادفلاح- استاد دانشگاه در گفتگو با چراغ روشن اعلام کرد:

ایده های نو کشتی نجات شهرسازی ایران (پارادایم پسا صنعتی و مجازی سازی کلانشهرها)

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه سومین پارادایم حاکم بر شهرها پارادایم پسا صنعتی یا جامعه اطلاعاتی است‌‌، اعلام کرد: پیدایش جامعه‌‌‌‌ی شبکه‌‌ای شکل‌های جدیدی از تغییر اجتماعی را در شهرها خلق می‌کند و نقش و اهمیت شهر را به شکلی محسوس تغییر می‌دهد.
ایده های نو کشتی نجات شهرسازی ایران (پارادایم پسا صنعتی و مجازی سازی کلانشهرها)

به گزارش چراغ روشن؛ دکتر زهره آزادفلاح با بیان اینکه در این جوامع ارتباطات، راه دور و رایانه ‌ها برای مبادله اطلاعات و دانش اهمیت راهبردی دارند، اظهار کرد: جامعه فراصنعتی به وسیله یک فناوری فکری شکل گرفته است و اطلاعات و دانش‌، اصیل‌‌ترین مشخصه ‌های ساختاری جامعه پسا صنعتی است.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون ما از اقتصاد متمرکز بر کار به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش که کامپیوتر و ماهواره ‌های ارتباطی بر آن حکم فرما هستند، پیش رفته ایم‌‌، عنوان کرد: در جامعه فراصنعتی جهت گیری به سمت آینده است و در چنین جامعه‌‌ای به کودکان و جوانان‌، که نسل آینده ‌اند بها داده می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شهر اطلاعاتی‌، کشف رویاها‌، تخیلات و باورهای مجازی که در درک شهروندان از آنها پنهان مانده است، در اولویت قرار می گیرد. متاثر از جامعه اطلاعاتی‌، ساختار در شهرهای این دوران هم عینیتی خارج از فاعل و هم بخشی از آگاهی فاعل و تاًثیرات درونی او هستند که هر دو وجه شهر کالبدی و مجازی را در بر می‌گیرد و این دو را در هم تنیده و غیر قابل تفکیک می‌کند.

آزادفلاح با بیان اینکه در شهر اطلاعاتی تلاش می‌شود که یک جایگاه مورد انتظار از دست یابی به اطلاعات مربوط به شهر به وجود بیاید، اذعان کرد: با تحول مفهوم ارتباط و تعامل در نتیجه‌‌‌‌ی شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی‌، تعریف فضای شهری تغییر می‌کند.

او ادامه داد: به این ترتیب تعامل میان تکنولوژی اطلاعاتی و فرآیندهای اجتماعی‌، تاًثیری عمیق بر مفهوم فضا گذاشته است‌‌. تاکید بر تعامل میان مکان ها‌، الگوهای مکانی رفتار را به شبکه‌‌ای سیال از مبادلاتی تبدیل می‌کند که بنیاد ظهور نوع جدیدی از فضا است که فضای جریان‌ها نام دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شهر اطلاعاتی نه یک شکل‌، بلکه یک فرآیند است، اضافه کرد: فرآیندی که سلطه‌‌‌‌ی ساختاری فضای جریان‌ها ویژگی آن است، به جراًت می‌توان گفت انقلاب دیجیتال و تحقق جامعه شبکه ای‌، مرحله‌‌‌‌ی جدیدی از تحول الگوی شهرسازی را به ارمغان می آورد.

آزادفلاح خاطرنشان کرد: جامعه‌‌‌‌ی اطلاعاتی و شبکه‌‌ای آغازگر ساختمان شهری متفاوتی است. در واقع شهر بالقوه‌، شهری است متعلق به زمان واقعی‌، شهری با یک شبکه‌‌‌‌ی ارتباطاتی درونی بر اساس سرعت مطلق امواج الکترومغناطیسی‌، نوعی فرا مرکز که تمام شهرهای واقعی اقمار و حواشی آن بالقوه هستند و این شهر بالقوه در هیچ جا نیست‌، تنها درآنجا است که آنتن‌های بشقابی و فیبرهای نوری هستند، در آنجا که اطلاعات هست.

او تاکید کرد: بر نیاز به پیاده سازی شهرداری مجازی و شهر مجازی درکلانشهرهای ایران در طرح‌‌‌هایی چون طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کلانشهرها تاکید شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در همین راستا‌، از آنجا که یک جامعه شهری‌، ترکیبی است از مردم‌، سازمان ها‌، ادارات و مراکز خدماتی است که به طور مداوم و مستمر با یکدیگر در حال تعامل هستند. آزادفلاح اظهار کرد: در کلان شهرهای کشور حجم این تعاملات چنان زیاد است که میزان کارایی آنها تاثیر چشم گیری در کیفیت زندگی روزمره مردم دارد. بنابراین با توجه به قابلیت‌ های مطرح در مورد فناوری اطلاعات‌، به نظر می‌رسد به کمک این فناوری بتوان گام‌های مثبت زیادی در جهت دست یافتن به اهداف و چشم اندازهای یک جامعه شهری مطلوب و سالم برداشت.

نویسنده : حمیده عبدالهی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.