شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5159
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1401 - 14:19 | 79 بازدید | ارسال توسط :
رییس پلیس اگاهی فراجا؛

ایران در حوزه کشف جرایم جنایی در دنیا رکوردار است/ کشف کاهش فاصله زمانی بین وقوع جرم و کشف جرایم

رییس پلیس اگاهی فراجا گفت: در حوزه جرایم جنایی برای نخستین بار در کشور و حتی دنیا صاحب رکورد شده که بیش از ۹۰ درصد جرایم جنایی را درکشور در این دو ماه نخست سال جاری کشف شده است.
ایران در حوزه کشف جرایم جنایی در دنیا رکوردار است/ کشف کاهش فاصله زمانی بین وقوع جرم و کشف جرایم

به گزارش خبرنگار  صدای چراغ روشن؛ سردار “محمد قنبری” رییس پلیس آگاهی فراجا روز سه شنبه در حاشیه اجرای طرح ضربتی دستگیری سارقان و خریداران اموال مسروقه در استان البرزدر جمع خبرنگاران گفت: ما در پلیس آگاهی کشور اولویت هایی را در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه در یک ماه گذشته( ابتدای سال) به این اولویت ها دسترسی پیدا کردیم.
قنبری افزود: از مهم ترین اولویت های ما، کشف جراِم جنایی در کشور بوده که، به حول و قوه الهی بیش از ۹۰درصد جراِم جنایی کشف و مجرمان مرتبط با این جرایم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.
“کاهش قابل توجه فاصله زمانی بین وقوع تا کشف جرایم” از دیگر موارد اولویت دار پلیس آگاهی ناجا بود که به آن پرداخت و اظهار کرد: به همین منظور از آخرین امکانات و تجهیزات در حوزه کشف جرم استفاده شده است .
رییس پلیس آگاهی فراجا ، مبارزه با جرایم خشن و علنی که در انظار عمومی اتفاق می افتد، از اولویت های اساسی عنوان کرد و تاکید کرد: همین امر موجب شده تا به صورت جدی در حال بپردازیم تا بتوان چهره امنیت و آرامش را در جامعه حکم فرما کنیم.
این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: این مجرمان بدانند که در مراکز آگاهی و انتظامی تمهیدات ویژه ای را برای مبارزه با این سارقین در صحنه جرم اندیشیده شده وقطعا فرصت ارتکاب جرم از آنها گرفته می شود.
وی با بیان این که استان البرز نیز ازجایگاه خوبی در حوزه مبارزه با جرایم برخوردار است،گفت: این اقدامات مجدانه ای است که در پلیس آگاهی کشور در شرف شکل گرفتن است و استان البرز نیزاز حیث کاهش فاصله کشف تا وقوع جرایم از جایگاه خوبی برخوردار است. جرایم مهم و تاثیرگذار در کوتاه ترین زمان ممکن توانسته کشف و مجرمین را بطور کامل دستگیرکند.
قنبری همچنین با تصریح این که، کیفیت کشف جرایم نیز نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: لذا کیفیت کشف این است که، علاوه بر دستگیری تمام مجرمین ، مجرمین فراری را نیزدر یک پرونده نگذاریم و مجرمین اموال را به صورت تمام وکامل دستگیرو هیچگونه نقطه ابهامی در پرونده باقی نماند.
رسیدگی به پرونده های رسوبی و معوقه گذشته کشوراز دیگر موضوعات مورد بحث این مقام ارشد ناجا بود که بدان اشاره کرد و گفت: این اقدام یکی از اقدامات مهمی است که در مجموعه پلیس آگاهی کشور آغاز کردیم. همچنین به پیوست آن رسیدگی به پرونده های که ناقصی که کشف کامل نشده اند نیز در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفته است.
وی افزود: در این راستا گروه ویژه ای مسئول رسیدگی به این نوع پرونده ها می باشند تا افرادی که به حق شان نرسیده اند، با شناسایی مجرمین آنها را به چنگال عدالت جهت مجازات بسپاریم تا شاکیان به حقوق خود برسند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به درصد کشف و وقوع جرایم توسط پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: در حوزه جرایم جنایی برای نخستین بار در کشور و حتی دنیا صاحب رکورد شده که بیش از ۹۰ درصد جرایم جنایی را درکشور در این ۲ ماه نخست سال جاری کشف گردیده است.
رئیس‎ ‎پلیس‎ ‎آگاهی‎ ‎فراجا‎ ‎افزود: بیش از ۷۰ درصد سرقت های صورت گرفته در سطح کشور نیز در همین مدت کشف و برای ۳۰ درصد باقیمانده نیز برنامه داریم و به آن خواهیم پرداخت. چرا که این ۳۰ درصد نیز برای ما رقم قابل توجهی است.
وی در ادامه به جرایم در حوزه سرقت های خرد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که اقدامات بازدارنده از طریق متولیان دستگاه های مختلف صورت بگیرد، چرا که در حوزه وقوع سرقت سازمان های زیادی از جمله خود مال باختگان وشهروندان دخیل هستند.
سردار “محمد قنبری” با بیان اینکه رقم قابل توجهی از آمار سرقت ها به سرقت های خرد و سایر سرقت ها که در خانه باغ ها، مکان های دور افتاده و شرکت ها صورت می گیرد، اختصاص دارد، تأکید کرد: این سرقت ها در مکان هایی که باید متولی و نگهبان داشته باشد اتفاق می افتد و بعضا با گذشت مدت زمان زیادی متوجه وقوع این سرقت ها شده که کشف آنها قدری با مشکل همراه است.
رییس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: اگر اقدامات بازدارنده و ایمنی بخش از طریق سازمان های متولی صورت بگیرد می توانیم در آینده نوید خوبی برای هموطنان خود داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه امکانات به روزتری نسبت به گذشته از طریق فراجا برای مقابله با سارقان به کار گرفته شده و از این حیث از سارقان جلوتر هستیم، بیان داشت: ارتکاب سرقت، بسترهای مختلفی دارد که باید این علل را به صورت ریشه ای پیدا کرده و به صورت کارشناسی در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
سردار قنبری در پایان، نقش معتادان متجاهر در وقوع سرقت های خرد اشاره کرد و اذعان داشت: بیش از هر چیز باید درمان آنها توجه کرد. چرا که هر چه ازتعداد معتادان در جامعه کاسته شود به همان میزان بر کاهش سرقت های خرد تاثیر گذار خواهد بود.

نویسنده : مسیحا اقتداریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.