شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3824
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 14 اسفند 1400 - 19:57 | 106 بازدید | ارسال توسط :

برگزاری بزرگداشت سالروز درگذشت مصدق

یادواره پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت محمد مصدق عصر امروز با حضور تنی چند از دوستان او برگزار شد. در این میزگرد بهروز برومند مصدق را صدای فریاد آزادی خواهی ملت ایران برشمرد و اظهار کرد :مصدق در زمان خود توانست صدای آزادی‌خواهی کسانی را به گوش جهان نیان برساند که حتی او را ندیده […]

برگزاری بزرگداشت سالروز درگذشت مصدق

یادواره پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت محمد مصدق عصر امروز با حضور تنی چند از دوستان او برگزار شد.

در این میزگرد بهروز برومند مصدق را صدای فریاد آزادی خواهی ملت ایران برشمرد و اظهار کرد :مصدق در زمان خود توانست صدای آزادی‌خواهی کسانی را به گوش جهان نیان برساند که حتی او را ندیده بودند.

وی تاکید کرد :مصدق خود را نوکر ملت ایران می دانست و کاری نمی کرد جز اینکه بخواهد بزرگی ملت ایران را نشان دهد.

وی با اشاره به اخلاق مداری مصدق در همه عرصه ها یادآوری کرد: مصدق در سیاست و اخلاق سیاسی معتقد بود که باید به همه احترام گذاشت.

در ادامه این میزگرد الهه امیر انتظام نیز ضمن اشاره به نگاه مصدق به حقوق و آزادی زنان در جامعه تاکید کرد :مبارزات مصدق موجب شد که به یک مکتب فکری بدل شود و در این اندیشه هیچگاه ارزش بخشیدن به جایگاه زن هرگز از ذهن او غایب نبود.

وی در ادامه گفت: برجسته کردن عدالت اجتماعی، گسترش امکانات بهداشتی در جامعه ،نفت شیلات استقلال دانشگاه ،استقلال وکلا و بیمه تامین اجتماعی از دستاوردهای بیشمار مصدق در طول دوران مبارزاتی تا نخست وزیری بود.

حسین موسویان از دیگر سخنرانان این میزگرد اظهار کرد: این جلسه در واقع بزرگداشتی صرف برای مصدق و یک شخصیت سیاسی در گذشته نیست بلکه ارائه یک الگو و مکتب و یک راه نجات برای ایران است.
موسویان تاکیدکرد مصدق یک تاریخ نیست بلکه آینده است و الگو ارائه شده ای برای امروز ماست، همانطور که حدود ۷۰ سال در صحنه سیاسی فعال بود و در آن اعتقاد عمیق به آزادی، استقلال کشور و عدالت اجتماعی باورهایی است که از خود به جا گذاشته است.

وی با اشاره به ملی کردن نفت خاطرنشان‌کرد مصدق اگر نفت را ملی کرد تنها برای استیفای حقوق مادی مردم ایران نبود بلکه هدف مهم او استقلال این کشور بود و با اعتقاد به استقلال و حفظ یکپارچگی ایران توجه ویژه به عدالت اجتماعی و توسعه و پیشرفت ایران داشت.

در بخش دیگری از این میزگرد صادق مسرت وظیفه بزرگ دانشگاه را تربیت مسئولین جامعه و تحقیق برای نوآوری برشمرد و گفت: بیش از ۲۰۰ سال است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دانشگاه‌ها کاملاً استقلال دارند و نیز و مصدق گام بزرگی در راه استقلال دانشگاه برداشت.

وی افزود: مصدق در سال ۱۳۲۳ تبصره‌ای را به مجلس آورد که با تصویب آن باعث استقلال مالی دانشگاه شد.

مسرت یادآوری کرد مصدق در راه استقلال دانشگاه گام‌های بلند و اساسی برداشت اما متاسفانه بعد از کودتا دانشگاه استقلال را از دست داد و یک وزیر همه کاره دانشگاهها شد.

محسن فرشادی حقوقدان در ادامه این نشست و میزگرد استقلال کانون وکلا را از یادگارهای مهم مصدق برشمرد و تاکید کرد: هگل معتقد بود که انسان می‌تواند تاریخ‌ساز باشد و مصدق در واقع اینگونه بود و با ارائه لایحه استقلال کانون وکلا به مجلس و تصویب آن تاریخ سازی کرد.

فرشادی با اشاره به چگونگی استقلال وکلا در انگلستان، فرانسه و آلمان یادآوری کرد: مصدق می دانست که دموکراسی پایه‌هایی دارد که یکی از آنها آزادی وکالت بود و به دنبال همین تفکر و اندیشه آزادی خواهی لایحه آزادی کانون وکلا را به مجلس برد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تا فساد در جامعه قضاوت ریشه‌کن نشود عدالت جاری نخواهد شد.

کریمی دیگر سخنران این میزگرد ضمن اشاره به دادگاه لاهه و شکایت شرکت نفت انگلیس از ایران به دلیل ملی اعلام کردن صنعت نفت تاکید کرد:هر اتفاقی که تا به امروز افتاده است که ریشه آن را باید حتماً در ملی شدن صنعت نفت و ثروت آن جستجو کرد.

وی افزود :در لایحه تنظیمی مصدق برای دفاع از حق ایران در دادگاه لاهه سه ایراد اصلی به این دادگاه وارد کرد و توانست رای دیوان لاهه را به نفع ایران بگیرد که موجبات جشن و سرور ملی در همه کشور شد.

امیر ابراهیمی نیز دیگر سخنران این میزگرد طی سخنان کوتاهی گفت: بدون شک باید روح و رفتار مصدق را در غالب زمان جستجو کرد و دید که اگر او امروز بود چه می کرد.

وی تاکید کرد: روح اقدام مصدق در این بود که با همان قواعد نظام بین الملل به دعوای شرکت نفت انگلیسی رفت و بر پایه همان قوانین و قواعد ثابت کرد که نظام سلطه حتی به قواعد خودش پایبند نیست و در عمل و نه تنها با حرف به مبارزه بر علیه نظام سلطه چرا که معتقد بود دفاع از حقوق ملت ایران صرفاً به کلام نیست و باید عمل کرد.

علی حاج قاسم علی نیز به عنوان آخرین سخنران در این میزگرد یا بود ‌گفت: مصدق در واقع یک نابغه علوم انسانی و اجتماعی است نه فقط یک سیاستمدار.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.