شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1695
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : 05 شهریور 1400 - 13:14 | 112 بازدید | ارسال توسط :
به بهانه چهارمین سالروز درگذشت دکتر‌ابراهیم یزدی

تاملی گذرا بر زندگی مردی صبور و شکور در عصر حاضر

پنجم شهریور چهارمین سالگرد درگذشت مردی است که بقول خودش نماد "شصت سال صبوری و شکوری" بود.
تاملی گذرا بر زندگی مردی صبور و شکور در عصر حاضر

دکتر‌ابراهیم یزدی مردی از تبار نیروهایی است که برآمده از تجربه تلخ کودتای ۲۸‌مرداد ۳۲ علیه حکومت ملی دکتر محمدمصدق و دلبسته اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن که همانند مرادشان مهندس مهدی بازرگان، آیت‌الله طالقانی و دکتر یدالله‌سحابی معتقد به حضور و ظهور اسلام در زندگی انسان معاصر در دوران مدرن بوده و همواره در مقابله بارقیب قدرتمند اندیشه دینی و معنویت آسمانی یعنی مکتب مادی کمونیسم در روزگاران جوانی آنان کوشیده و جوشیده‌اند تا با تکیه بر طرح و تلقی متفاوت از دین و تفکیک آن با اندیشه‌های جزمی و سنتی، چهره ای جذاب، قابل قبول، قابل عرضه و کارآمد در جهان مدرن عرضه کنند و در عین حال نیز خود با پایبندی بر عمل به عبادات و خصوصا اخلاقیات دینی به جلب و جذب جوانان دوران خود به اسلام مدد رسانند. چه در ایران و چه در فعالیتهای بسیار پیگیر در امریکا و ایجاد انجمن‌های اسلامی در دل کشوری لائیک و با سلطه نظام سرمایه‌داری.
از پانزدهم خرداد ۴۲ که مبارزه در ایران وارد دوران دیگری می‌شود و رژیم پهلوی نشان می‌دهد که اصلاح‌ناپذیر است و با ایجاد حکومت مطلقه سلطنتی راه را بر هرگونه امید به اجرای قانون اساسی مشروطه می‌بندد و از دیگر سو عصر حاکمیت نهضت‌های آزادیبخش در سراسر جهان علیه امپریالیسم و نظام سرمایه‌داری از امریکای لاتین گرفته تا ویتنام، تا افریقا و خاورمیانه که در چهره نهضت آزادیبخش فلسطین در مقابل حکومت تحمیلی صهیونیستها در منطقه رخ می‌نماید. به اندیشه حاکم برمبارزان آزادیخواه در سراسر جهان انجامیده.
دکتر ابراهیم یزدی به‌همراه یاران همفکرش شهید‌ دکتر چمران و مهندس محمد‌توسلی برای دیدن دوره‌های نظامی دست از زندگی مرفه شسته و به مصر می‌روند زیرا احساس وظیفه می‌کنند که می‌بایست خود را آماده نبردی سخت و مسلحانه با رژیم وابسته شاه کنند.
آن‌که دکتر‌یزدی به محض اطلاع از قصد خروج امام از عراق خود را به نجف رسانده و همراه امام می‌شود و در تمهیدی عاقلانه و دوراندیشانه پیشنهاد رفتن امام به پاریس را می‌دهد.این اقدام با فراهم شدن زمینه رهبری امام به پیروزی انقلاب می‌انجامد و ۳۶ سال زندگی پر ماجرا را برای او رقم می‌زند. از معاونت نخست‌وزیر در دولت موقت و بعنوان اولین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تا زندان و رانده شدن به کنج‌ خانه و هجوم انواع بلایا و تهمت‌ها از همه سو از دشمنان انقلاب که او را عامل حاکمیت امام و ایجاد جمهوری اسلامی می‌دانستند تا نقطه مقابل آنان یعنی نیروهای متحجر و متعصب که با انگ لیبرال او را وابسته به غرب می‌دانستند.
شگفت آن‌که او با صبوری همه آنها را تحمل کرد و تا واپسین روزهای عمرش جلسات بحث و تفسیر قرآن در خانه‌اش تعطیل نشد و لحظه‌ای از جاده ادب و حق‌گویی بیرون نرفت.
تدوین ۱۰ جلد خاطراتش که انتشارات کویر تا کنون توقیق انتشار ۵ جلد آن را داشته است از اقدامات شگفت و کم‌نظیر مردان سیاست در عصر حاضر است.
“رحمت و رضوان الهی بر او باد که همواره صبور و شکور بود و جفاهای روزگار را تاب می‌آورد”

نویسنده : محمدجواد‌مظفر- مدیرعامل انتشارات کویر
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.