شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4285
  پرینتخانه » بین الملل, ویژه تاریخ انتشار : 20 فروردین 1401 - 17:19 | 103 بازدید | ارسال توسط :
گلمرادی، معاون موسسه آموزش عالی بانکداری اعلام کرد:

تضعیف تک قطبی دلار همزمان با رشد یوآن چین

یک عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بانکداری بانک مرکزی با اشاره به سیستم ارزش چند قطبی اعلام کرد: با رشد شتابان اقتصاد چین و رواج یوآن در تبادلات جهانی، سیستم تک قطبی دلار در حال ضعیف شدن است.
تضعیف تک قطبی دلار همزمان با رشد یوآن چین

به گزارش چراغ امید، حسن گلمرادی معاون اداری و مالی موسسه آموزش عالی و بانکداری به توان یوان به عنوان جایگزین دلار اشاره کرد و گفت: این امر بستگی به پذیرش آن به عنوان ابزار ذخیره و تجارت و تبادلات چندجانبه توسط سایر کشورها دارد.
این دکترای اقتصاد با بیان اینکه به نظر می رسد در کوتاه مدت رقابت سختی بین دلار و یوان و یورو ادامه دارد و تسلط یوان بر دلار در کوتاه مدت دور از انتظار باشد گفت گرچه در بلندمدت با تضعیف قدرت دلار و تقویت یوان و یورو ممکن است به سمت تقویت بیش از پیش یوان در اقتصاد دنیا حرکت کنیم اما این رقابت بدون هزینه نخواهد بود و کشمکش چین و آمریکا ادامه دار است و برتری یوان بر دلار خیلی آسان پیش نخواهد رفت.
او با تاکید بر اینکه دلار هنوز ارز برتر مبادلات و تبادلات ارزی جهان به شمار می رود اما در چند سال اخیر این برتری به چالش کشیده شده است، تصریح کرد: به نظر می رسد در آینده جایگزین های دیگری نظیر یوان و یورو به تدریج تسلط دلار را تضعیف نمایند. دلایل این موضوع آن است که اقتصاد دنیا با رشد سریع چین و اروپا و کشورهای نوظهور آسیا و آمریکا به سمت و سوی چند قطبی حرکت می کند و به تدریج ارزهای دیگر هم به عنوان ذخیره ارزش و هم به عنوان ابزار معامله و تسویه جایگزین دلار معرفی می شوند.
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بانکداری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تسلط ۷۰ درصدی دلار در چند دهه اخیر به ۶۰ درصد کاهش یافته عنوان کرد: بانک های مرکزی تنها به دلار به عنوان ارز ذخیره ارزش نگاه نمی کنند.
تحول دیگری که تسلط دلار را به چالش کشیده موضوع پول و ارزهای دیجیتال و رمزارزها است که با رشد آنها به طور طبیعی قدرت و برتری دلار کمرنگ تر خواهد شد.
گلمرادی اضافه کرد: درباره تسلط یک ارز مثل دلار بر اقتصاد و تجارت دنیا باید به پیشینه آن ارز نگاه شود. دلار بعد از جنگ های جهانی اول و دوم که کشورهای اروپایی، ژاپن و شوروی سابق از لحاظ اقتصادی از هم پاشیده شدند به عنوان قدرت برتر اقتصادی دنیا ظاهر شد و به تدریج پول رایج آن کشور در دنیا به دلیل پشتوانه قوی اقتصادی به عنوان ارز رایج و معتبر و ابزار تجارت دنیا درآمد.
این دکترای اقتصاد ادامه داد: با رشد شتابان اقتصاد چین و رواج یوان در تبادلات جهانی و سیستم های جایگزین سویفت و حرکت کشورهای دیگر نظیر روسیه و دیگران برای اتکا کم تر به دلار، به نظر می رسد؛ سیستم تک قطبی دلار تضعیف و سیستم چند قطبی تقویت شود.
گلمرادی در آخر اضافه کرد: بزرگ شدن اقتصاد چین گرچه لازم بوده اما نا کافی است. دلایل این موضوع به رشد رمزارزها، رقابت تنگاتنگ قدرت های نو ظهور و در حال رشد منطقه ای و جهانی، ثبات بلندمدت ارزش یوان که معمولا در راستای رشد صادرات ممکن است به خطر بیافتد و در نهایت اتفاقات سیاسی و امنیتی غیر قابل پیش بینی بر می گردد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.