شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3157
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 15 دی 1400 - 17:41 | 89 بازدید | ارسال توسط :

جایگزینی سی ان جی با بنزین، سرفصلی جدید برای توسعه اقتصادی

مصرف بنزین به طرز شگفت آوری رو به افزایش است.درحالیکه همه پالایشگاه های کشور با تمام ظرفیت مشغول تولید انواع سوخت مایع هستند، اشتهای سیری ناپذیر خودروهای بنزین سوز به فاصله کوتاهی می تواند حلاوت خودکفایی بنزینی کشور را به تلخی بکشد و شرایط را به گونه ای جلو ببرد که مجددا وارد کننده بنزین […]

جایگزینی سی ان جی با بنزین، سرفصلی جدید برای توسعه اقتصادی

مصرف بنزین به طرز شگفت آوری رو به افزایش است.درحالیکه همه پالایشگاه های کشور با تمام ظرفیت مشغول تولید انواع سوخت مایع هستند، اشتهای سیری ناپذیر خودروهای بنزین سوز به فاصله کوتاهی می تواند حلاوت خودکفایی بنزینی کشور را به تلخی بکشد و شرایط را به گونه ای جلو ببرد که مجددا وارد کننده بنزین شویم و در شرایط سخت تحریمی این فرآورده را با هزینه های گزاف از دیگر کشورها خریداری کنیم.

در چنین شرایطی مناسب ترین جایگزین برای بنزین، گاز سی ان جی است.هم اکنون بیش از دوهزارو پانصد جایگاه توزیع سوخت پاک سی ان جی در کشور این امکان را برای خودروهای دوگانه سوز فراهم کرده اند که نیاز سوختی خود را به سهولت پاسخ دهند.کل ناوگان حمل و نقل کشور با تلاش هایی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عمل آورده است می توانند قوه محرکه خودرو خود را با تجهیز دستگاه های مخصوص به گونه ای آماده سازی کنند که از این پس ازتحمیل هزینه های بالای بنزین فاصله بگیرند و در سبد درآمدی خود صرفه جویی هایی قابل تامل داشته باشند.
هم اکنون دور نمای تعداد خودروهای سی ان جی سوز شده در کشور که بر اساس آمار به بیش از ۴ میلیون دستگاه رسیده،به صاحبان اتومبیل ها این نوید را می دهد که دیگر خودروهایی که تا این زمان اقدامی برای گاز سوز کردن خود نداشته اند می توانند همه بهانه هایی که تاکنون مانع این تغییر وتحول می شدند را کنار بزنند وآنها هم به صف خودروهای دوگانه سوز شده بپیوندند.
قطعا الان می تواند زمان مناسبی برای این کار باشد.در این میان خودروهای شخصی هم می توانند و باید از مزیت دوگانه سوز کردن استفاده کنند.با چند هزار تومان هزینه کردن در سوخت سی ان جی می توان از هزینه ۱۸۰ هزار تومانی بنزین برای یک باک ۶۰ لیتری فارغ شد.مزیت های اقتصادی این کار در یک کلیت برای کشور هم منافع فراوانی به دنبال خواهد داشت.
واقعیت این است که حتی برای قدیمی ترین موتورها مانند موتور پیکان که تکنولوژی بیش از ۴۰-۵۰ سال پیش را دارند وهمزیستی کمتری با گاز سوز شدن دارند با یک باک CNG مسیر طویلی را با قیمتی بسیار بسیار ارزان تر از بنزین می شود طی کرد.
مزیت های استفاده از سی ان جی ابعاد دیگری را نیز شامل می شود.در خودروهای عمومی گاز سی ان جی جایگاه درخور تاملی پیدا کرده است.به طور مثال در وانت بارهایی مانند آریسان می توان با یک بار پرکردن مخزن تا حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر ار بدون هیچ دغدغه ای طی کرد.
مثال هایی ساده می تواند هر عقل سلیمی را به این سو متمایل کند که استفاده از چنین سوختی توجیه پذیر است.مثلا اگر یک بار مخزن خود را از سی ان جی پر کند می تواند به راحتی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند.حالا با وجود بار، مسیر کمتر و بدون بار، مسیر بیشتری قابلیت طی شدن دارد.کل این فاصله برای صاحب وانت ۶ هزار تومان خرج بر می دارد.۳بار که این مخزن پر شود حداکثر ۱۸ هزار تومان پرداخته می گردد.آنهم برای ۶۰۰ کیلومتر مسیر.درحالیکه برای همین مسیر ، در صورت استفاده از بنزین، در این وانتی که ۶۰ لیتر گنجایش باک دارد برای هر لیتر ۳ هزار تومانی ، باید مجموعا ۱۸۰ هزار تومان هزینه کنید.یعنی چیزی در حدود ۱۰ برابر بیشتر.راننده این را خیلی خوب متوجه می شود.صاحب و دارنده خودرو چنین اختلاف فاحش و مثبتی را به خوبی احساس می کند.
در روزهایی که پاندمی کرونا به اوج خود رسیده بود و در مقطعی که روزی ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد ، حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر از این فرآورده در داخل کشور به مصرف می رسید و الباقی امکان صادرات پیدا می کرد.اگر به هر دلیلی،مصرف، هر روز بیشتر می شد- همانطور که متاسفانه این اتفاق افتاد- کشور با خطر به صفر رسیدن صادرات و از آن بدتر به نیاز وارداتی دچار می شد.این گزاره عملا بدین معناست که اگر همچنان مصرف بنزین بالاتر برود و از جایگزینی گاز پاک و ارزان سی ان جی غفلت شود کشور مجددا مجبور خواهد شد واردات بنزین را از سر گیرد.
سیاست گزاران تامین سوخت در کشور برای اینکه مجددا وارد کننده بنزین نشویم دوراه را پیش روی خود می بینند. راه اول متنوع کردن سبد سوخت و راه دوم نیز افزایش ظرفیت تولید بنزین است که بی تردید این دومی کاری بس سخت و هزینه بر خواهد بود.
راه اول سهل و ممتنع است.چرا که همه چیز آماده است.بنابراین دوگانه سوز کردن خودرو در مقطع زمانی فعلی بهترین گزینه ای است که می توان آن را محقق کرد.
نباید از یاد ببریم که بنزین و هزینه بر بودن تولید آن ومصرف فزاینده این فرآورده همواره پاشنه آشیل اقتصاد ایران بوده است. این موضوع در تحریم های سازمان ملل علیه ما که پس از صدور چهار قطعنامه متوالی شورای امنیت به مرور شدت گرفت، بیش از پیش آشکار شد چراکه هدف تحریم کنندگان همواره این بود که ما مجددا از خارج بنزین وارد کنیم یا دوباره به طریقی غیر ایمن از برخی مجتمع های پتروشیمی برای تولید بنزینی آلاینده استفاده کنیم.
خوشبختانه عزم متولیان تولید سوخت کشور این نقشه را نقش بر آب کرد.اما واقعیت این است که نباید به خودکفایی بنزینی کشور بسنده کرد.چون مصرف روزافزون بنزین همواره می تواند چالش هایی جدید برای اقتصاد امروزما ایجاد کند.جایگزین کردن گاز سی ان جی نه تنها ریسک هایی از این دست را از بین می برد بلکه ماحصلی مثبت مانند پاکیزگی هوای شهرها وسلامت زیست محیطی سرزمینمان را به ما اعطا خواهد کرد.
قطع واردات بنزین توسط ایران، مهم ترین هدف تحریم ها بود. همین اتفاق هم افتاد و هرچند با تولید بنزین بی کیفیت در مجتمع های پتروشیمی و همچنین سهمیه بندی بنزین، مصرف کنترل شد و قطع واردات بنزین، تأثیر زیانبار ناگهانی نداشت، اما مشخص شد چرخه مصرف بالای سوخت و کمبود تولید باید با افزایش تولید بنزین در کشور، روندی دیگر پیدا کند.
طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی تاکنون نتایج بسیار امید بخشی را به ارمغان آورده است. طرح جایگزینی گاز سی ان جی با بنزین هم اینک به مرحله ای رسیده است که در بازه زمانی اواخر آذرماهی که گذشت بیش از ۱۵۸ هزار دستگاه خودروی عمومی کشور به صف دوگانه سوز شده ها پیوسته اند و گفته می شود نزدیک به هفت هزار دستگاه خودروی دیگر نیز در صف تبدیل قوه محرکه خود قرار گرفته اند.
شرایط به گونه ای فراهم شده که صاحبان خودروهای عمومی وکامیون ها قادر خواهند بود با رجوع به سامانه https://gcr.niopdc.irبرای ثبت نام خود اقدام کنند و در نوبت تبدیل قرار بگیرند.کارشناسان معتقدند با چنین اقدامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران سی ان جی فضایی بزرگتر در سبد سوخت کشور برای خود فراهم خواهد کرد.
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین، به وانت بارها، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی برای گاز سوز کردن کمک بلاعوض ارائه می‌دهد واین می تواند سرفصلی جدید برای توسعه اقتصادی باشد، چون این صرفه جویی ارقام قابل توجهی را به نفع کشوربه محاسبه می آورد. بنابراین دوگانه سوز کردن خودرو با تسهیلات دولتی،بدون اغراق،می تواند یک فرصت طلایی تلقی شود.
از سال ها پیش گفته می شد کشور استعداد توزیع روزی ۴۰ میلیون مترمکعب گاز سی ان جی را خواهد داشت مشروط به این که اشتیاق به دوگانه سوز کردن خودروها هر روز بیشتر شود.با این حال طرح مذکور می تواند مصرف این فرآورده پاک و پرمزیت را از روزی ۲۲ میلیون مترمکعب به سقف ۳۰ میلیون متر مکعبی برساند.
بنظر می رسد متولی تامین سوخت در کشور همه تلاش های خود را به عمل آورده است و اینک نوبت مصرف کنندگان است که با فشردن دست این نهاد،گامی دیگر در راستای بهینه سازی مصرف سوخت های مایع بردارند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.