شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3359
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 06 بهمن 1400 - 11:41 | 83 بازدید | ارسال توسط :
یک میلیارد دلار وارد منابع بودجه ۱۴۰۱ شد؛

خروج درآمدهای شرکت گاز از تاریکخانه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه منابع نجومی حاصل از فروش برخی محصولات شرکت گاز در بودجه ذکر نمی شد و در تاریکخانه بودجه قرار داشت گفت: کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱حدود ۱ میلیارد دلار از این در آمدها را وارد منابع بودجه کرده است. به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه(۶بهمن) مجلس […]

خروج درآمدهای شرکت گاز از تاریکخانه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه منابع نجومی حاصل از فروش برخی محصولات شرکت گاز در بودجه ذکر نمی شد و در تاریکخانه بودجه قرار داشت گفت: کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱حدود ۱ میلیارد دلار از این در آمدها را وارد منابع بودجه کرده است.
به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه(۶بهمن) مجلس شورای اسلامی مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبه مهم کمیسیون تلفیق بودجه درباره ورود ۲۶ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت دولتی گاز به بودجه عمومی کشور گفت: تاسال قبل، کسی در مجلس نمی پرسید که چرا شرکت گاز، ۱۰۰% درآمد حاصل از فروش و صادرات اتان، پروپان و بوتان (LPG) را خودش هزینه می‌کند و علاوه بر ۱۴.۵% معمول سهم شرکت ملی نفت، ۱۴.۵% دیگر هم از این محل به نفت می‌دهد و از مابقی حتی یک ریال هم به بودجه نمی آید ومردم کاملا بی بهره اند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: درآمد فروش داخلی و صادرات متان(C۱) بعنوان گازطبیعی همواره در ‎بودجه (تبصره ۱ و ۱۴) آمده، اما اتان، پروپان و بوتان (C۲,C۳,C۴) نه؛ این محصولات یا مثل متان، مصداق گاز خروجی از مخزن هستند که باید در تبصره یک در بودجه بیایند یا فرآورده هستند که باید در تبصره۱۴ به منابع اضافه شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در ۲سال اخیر، وزارت نفت و سازمان برنامه مستندات هزینه کرد این ‎منبع نجومی را ارائه نکردند، لذا مجلس در سال۱۴۰۰، از ۶۷همت این درآمد، ۷همت را به تبصره۱۴ آورد و امسال نیز از ۹۰همت پیشنهادی ۱۴۰۱، نهایتا مبلغ ۲۶همت (۱ میلیارد دلار) با تصویب ‎کمیسیون تلفیق به منابع تبصره۱۴ اضافه شد.

شریعتی افزود: هیچ مبنای قانونی برای انحصار استفاده از این منابع قطعی، درون شرکتهای دولتی نفت و گاز وجود ندارد و هیچ دلیلی جز ‎تعارض_منافع سازمانی باقیمانده از گذشته، نمی تواند توجیه گر وجود چنین ‎تاریکخانه ای در محل تامین منابع قطعی متعلق به مردم در اختیار تصمیم گیری تنها چندنفر خاص باشد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در جلسه کارشناسی موضوع که چالشی شد، از سوی یکی از مدیران حاضر، ‎تهدید شدم که هزینه این اقدام را در رسانه خواهم داد. او ظاهرا فراموش کرده در ماجرای “رد اعتبارنامه همکار سابق سازمانی اش” در ابتدای مجلس یازدهم، نه تهدید جانی نه تهدید آبرویی، مانع ما نشد و این بار هم به لطف خدا نخواهد شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.