شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4775
  پرینتخانه » بین الملل, ویژه تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1401 - 20:07 | 92 بازدید | ارسال توسط :
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد: 

رشد چین مرهون برنامه ریزی درازمدت و یک هدف ملی است

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با بیان اینکه رشد چین مرهون برنامه ریزی درازمدت و داشتن یک هدف ملی برای این کشور است، اظهار کرد: چین از اواخر دهه ۶۰ میلادی تصمیم گرفت تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی خود ایجاد کند تا بتواند بین کشورهای دنیا موفق باشند. از همان دوران، اژدهای زرد یا اژدهای شرق بیدار شد و در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت. 
رشد چین مرهون برنامه ریزی درازمدت و یک هدف ملی است

دکتر قدرت الله امام وردی به تاکید فراوان چین بر افزایش نیروی آموزش دیده و بهره وری نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: این امر باعث حرکت در رشد و تغییرات شگرف در اقتصاد چین شد. یعنی در وهله اول تغییرات بهره وری نیروی انسانی را فعال و دیگر اینکه درهای اقتصاد را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کردند.

او با بیان اینکه چین به سمت اقتصاد بازار جهانی روی آورده است، تصریح کرد: چین اقتصاد بازار جهانی را در کشور راه اندازی کرد و مبحث مربوط به تجارت خارجی را به شدت گسترش داد.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با اشاره به اینکه در حوزه صنعت خودرو چین شاهد انواع مختلف ماشین ها هستیم، خاطرنشان کرد: در افزایش تولید در حوزه های مختلف پیشرفت کرد و توانست با همین نگاه به راحتی تعداد خودروها و شرکت‌های خودروسازی را افزایش دهد اما در حوزه تکنولوژی آی تی که مبتنی بر دانش فنی، تکنولوژی و اطلاعات است آن را به راحتی بدست آورده و رشد به شدت بالایی دارد.

امام وردی به جمعیت بالای چین اشاره کرد و افزود: چین برای دانش‌آموزان به خصوص در دوره ابتدایی و مراحل اولیه تحصیلی، شرایط آموزش در حوزه آی تی و تکنولوژی فناوری اطلاعات را ایجاد کرده است و در این حیطه جزو سرآمد های دنیا شده است.

او ادامه داد: چین از مدعیان حوزه صنعت آی‌تی است و در همین حوزه پیشرفت شگرفی دارد این در حالی است که وقتی شروع به پیشرفت در این حوزه کرد که حوزه ی آی تی صنعت نوپایی بود و امروز جزو پیشگامان این صنعت محسوب می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با تاکید بر اینک نقطه ورود و شروع موثر این موضوع همکاری‌های دانشگاهی و علمی است، خاطر نشان کرد: اولین قدم فرستادن و بورسیه کردن بهترین و نخبه ترین دانشجوها با برنامه‌ریزی وچشم انداز بلندمدت به دانشگاه های معتبر اروپایی و آمریکایی بود. این یکی از علت های رشد و تحول اقتصادی چین به خصوص در حوزه آی‌تی به شمار می رود.

امام وردی اضافه کرد: چین دقیقا تشخیص داد باید در چه حوزه ای وارد شود و پیشرفت های زیادی هم در حوزه فناوری کسب کرده است.

او با بیان اینکه به طور کلی حوزه های دانش بنیان و های‌تک که در بخش سرمایه گذاری مخاطره پذیر است را اصطلاحاً آن دره مرگ می گویند، عنوان کرد: دره مرگ فاصله بین ایده و تجاری سازی ایده است. اگر ایده هرچقدر خلاقانه و خوب باشد اما نتوان آن را به تجاری‌سازی رساند طبیعتاً در دره مرگ قرار می گیرد و از بین می‌رود.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با اشاره به ایده های حوزه دانش بنیان و حوزه سرمایه گذاری مخاطره انگیز ادامه داد: این مهم پشتیبانی، ایجاد قوانین و مقررات حقوقی و مالکیتی، مباحث مدیریتی و بازاریابی را می طلبد که به نوعی وظیفه دولت یا NGO و نهادهای عمومی است که این زمینه در چین ایجاد شده است.

امام وردی تاکید کرد: چین برای تیم های خلاق، قوانین و مقررات را به خوبی تشخیص داده است و به موقع فضا را ایجاد کرده است و ساخت پل روی دره مرگ را طوری تنظیم کرده که ایده ها بتوانند به سلامت به مرحله تجاری سازی برسند.

او با بیان اینکه نقش این حوزه در چین بسیار مهم است، عنوان کرد: وظیفه بعدی هم جذب سرمایه است. برای استارتاپ ها و گروه های جدید باید بازار مالی و جذب سرمایه باشد تا از ایده های جدید حمایت کند و در واقع به آن مرحله تجاری سازی برسد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.