شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3476
  پرینتخانه » کاریکاتور, ویژه تاریخ انتشار : 19 بهمن 1400 - 14:44 | 81 بازدید | ارسال توسط :

روایتی از بدعهدی آمریکا در توافق با دیگر کشورها؛ این بار پای پاندا در میان است

آمریکا اغلب از طریق قانونگذاری و با تدوین و تصویب قوانین داخلی، در امور بین‌المللی دخالت می‌کند و آنها را جایگزین حقوق بین‌المللی و اصول و عرف بین المللی می‌نماید. این در واقع اقدامی تحت پوشش قانونمندی و در اصل به منظور اعمال هژمونی است. امروز، این چنگال هژمونی آمریکا حتی به سمت پاندای غول […]

روایتی از بدعهدی آمریکا در توافق با دیگر کشورها؛ این بار پای پاندا در میان است

آمریکا اغلب از طریق قانونگذاری و با تدوین و تصویب قوانین داخلی، در امور بین‌المللی دخالت می‌کند و آنها را جایگزین حقوق بین‌المللی و اصول و عرف بین المللی می‌نماید. این در واقع اقدامی تحت پوشش قانونمندی و در اصل به منظور اعمال هژمونی است. امروز، این چنگال هژمونی آمریکا حتی به سمت پاندای غول پیکر، نوعی حیوان که قرار است کاری با سیاست نداشته باشد، دراز شده است.
شبکه خبری «فاکس نیوز» گزارش داد «نانسی میس» نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد که پانداهای غول پیکر متولد شده در ایالات متحده باید در ایالات متحده بمانند و این موضوع را در «قانون رقابت» آن کشور بگنجاند.
در حال حاضر، سه باغ وحش در ایالات متحده پانداهای غول پیکر را نگهداری می‌کنند که عبارتند از: باغ وحش ملی ایالات متحده، باغ وحش آتلانتا و باغ وحش ممفیس.
همگان اطلاع دارند که پاندای غول پیکر گونه‌ای کمیاب منحصر به فرد چین است و حیوان شاخص در زمینه حفاظت از حیات وحش به شمار می‌آید. بر همین اساس سالیان سال است که همکاری علمی پیرامون حفاظت از این گونه نادر بین چین و کشورهای مختلف در جریان بوده است. در حال حاضر چین و ۲۲ باغ وحش در ۱۸ کشور از جمله ژاپن، ایالات متحده، اتریش، تایلند، اسپانیا، استرالیا، بریتانیا، فرانسه، سنگاپور، بلژیک، مالزی، کره جنوبی، هلند، آلمان، اندونزی، فنلاند، دانمارک و روسیه این نوع همکاری را دارند. با وجود این همکاری، طبیتعا پانداها از چین به این کشورها منتقل شده‌اند.
از سال ۱۹۸۲، تحقیقات مشترک بر روی پانداهای غول پیکر بین چین و کشورها و سازمان‌های مختلف بر اساس این توافق صورت می‌گیرد:
«چین یک جفت پاندا غول پیکر سالم و بارور را برای پژوهش مشترک ۱۰ ساله به مقصدی در خارج از کشور می فرستد و این نوع انتقال، انتقال اجاره‌ای است و پانداهای متولد شده در خارج از کشور باید ظرف چهار سال پس از تولد، به چین باید بازگردانده شوند.»
بر اساس توافق فوق، نسل‌های بعدی پانداها که به منظور تحقیقات مشترک به سه باغ وحش در ایالات متحده اجاره داده شده‌اند، باید ظرف چهار سال پس از تولد آنها به چین بازگردانده شوند. آمریکا باید تعهدات خود در قبال این توافق را بپذیرد اما دقیقاً در این کشور که همیشه مدعی تعهدپذیری است، سعی دارد از طریق اصلاح یک قانون داخلی، توافق بین‌المللی فوق با چین را پاره کند. این اقدام با غارت علنی فرق چندانی ندارد و بهتر است گفته شود هژمونی آمریکا واقعاً همه‌جانبه است و پانداها نیز از آن در امان نیستند!

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.