شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9832
  پرینتخانه » استانها تاریخ انتشار : 15 شهریور 1401 - 15:31 | 87 بازدید | ارسال توسط :

ساخت واکسن برای شایع ترین بیماری های طیور در موسسه رازی/ مصرف هورمون در صنعت طیور هیچ جایگاهی ندارد

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم سازی رازی با بیان این که واکسن های مورد نیاز برای شایع ترین بیماری های طیور در موسسه رازی ساخته می شود، گفت: مصرف هورمون در صنعت طیور هیچ جایگاه و نقشی ندارد.
ساخت واکسن برای شایع ترین بیماری های طیور در موسسه رازی/ مصرف هورمون در صنعت طیور هیچ جایگاهی ندارد

به گزارش خبرنگار صدای چراغ روشن؛ دکتر محمد عبدالشاه در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده، با بیان این که موسسه رازی به عنوان یک مجموعه ارزشمند و مهم دولتی در سال های اخیر حضوری برنامه ریزی شده و پررنگ در نمایشگاه داشته است، اظهار کرد: بخشی از تولیدات موسسه رازی در ارتباط با بخش خصوصی است؛ لذا حضور موسسه در این نمایشگاه با اعضای هیات علمی و واحدهای تخصصی و فنی، فرصتی مناسب برای تعامل مستقیم با بخش خصوصی و شنیدن نظرات و دیدگاه های آنان است.

وی گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نامی کاملا شناخته شده و آشنا برای بخش علمی، صنعتی، اجرایی و دامداران و … است اگرچه لازم است وسعت فعالیت های این مجموعه مهم و بزرگ کشور برای نسل جوان تر نیز معرفی شود و چنین نمایشگاه هایی بسترساز این مهم خواهد بود.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور موسسه رازی، با اشاره به آغاز فعالیت موسسه در سال ۱۳۰۳ ادامه داد: موسسه رازی همچون شبکه ای پویا و زایا با اندوخته فراوانی از دانش و تجربه است که با گذشت حدود یک قرن از فعالیت آن، همچنان برای تامین امنیت زیستی و غذایی مردم خدمت می کند.

دکتر عبدالشاه ادامه داد: هفت واکسن مهم پزشکی، بخش عمده واکسن های دام، تمام واکسن های مورد نیاز طیور گوشتی و بخشی از واکسن های طیور تخم گذار و مادر توسط این موسسه تولید و تامین می شود و همین تولیدات مهم ‌و چشمگیر در کنار فعالیت های تحقیقاتی گسترده، موسسه رازی را به سرمایه ای بزرگ و اندوخته ای ارزشمند برای کشور تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: موسسه رازی دارای ۱۳۲ عضو هیات علمی در بخش های تحقیقی، تشخیصی و تولیدی بوده و نیز ۶ شعبه در شهرهای مرند، اراک، کرمان، شیراز، اهواز و مشهد دارد که در این شعب نیز فعالیت های تحقیقاتی و تولیدی انجام می شود.

این عضو هیات علمی موسسه رازی درباره شایع ترین بیماری های حال حاضر طیور در کشور با بیان این که برخی از این بیماری ها نوپدید یا بازپدید و برخی نیز از بیماری های شایع در ایران و سایر کشورها است، گفت: در یکی دو سال اخیر مواردی متعدد از بیماری “آنگارا” در صنعت طیور گزارش شده که بیشتر در همسایگان شرقی ایران شیوع دارد و مشکلاتی را برای مرغداران به وجود آورده است.

وی با اشاره به آمادگی موسسه رازی برای تولید واکسن آنگارا ادامه داد: بیماری “سالمونلا” نیز در میان طیور شایع است و به منظور بررسی راهکار های مهار بیماری، جلساتی متعدد با سازمان دامپزشکی برگزار شده و اهتمام جدی برای کنترل آن وجود دارد. همچنین در ماه های اخیر بیماری “نیوکاسل” در صنعت طیور کشور شایع شده؛ اگرچه سابقه بروز و ظهور این بیماری طولانی است.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور موسسه رازی با بیان این که طی سال های متمادی تحقیقات فراوانی در مورد بیماری نیوکاسل در موسسه رازی انجام و چند نوع واکسن برای آن تولید شده است، تاکید کرد: این که چه واکسنی علیه سویه های در گردش ایمنی ایجاد می کند، در موسسه رازی همواره مورد بررسی بوده و فعالیت های تحقیقاتی گسترده ای بر روی آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این که آیا برای رشد مرغ ها از هورمون استفاده می شود، تصریح کرد: در صنعت طیور مصرف هورمون هیچ نقش و‌ جایگاهی ندارد زیرا به هیچ وجه از نظر اقتصادی مقروف به صرفه نیست.

دکتر عبدالشاه ادامه داد: در این صنعت جوجه هایی برای پرورش انتخاب می شوند که با توجه به ماهیت ژنتیکی، تامین نیازهای غذایی و به عبارتی بالفعل کردن پتانسیل ها، رشدی سریع دارند.

وی با تاکید بر اهمیت به روز بودن در صنعت تولید واکسن و فراورده های دام و طیور تصریح کرد: به رغم همه تلاش ها، اما محدودیت های ناشی از تحریم، تاثیر فراوانی بر این صنعت می گذارد و ناچاریم فقط از امکانات موجود در کشور بهره ببریم.

به گفته وی در چنین شرایطی تامین بذر و برخی مواد اولیه تولید به راحتی انجام نمی شود اما در موسسه رازی سعی شده با مطالعات گسترده روی مخازن ژنتیکی که در کشور خودمان در گردش هستند، سویه ها را انتخاب کرده و بذر مورد نیازمان را تامین کنیم.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور موسسه رازی یادآور شد: واکسن های طیور تولید شده در موسسه رازی از جمله واکسن برونشیت عفونی سویه ۷۹۳B، واکسن آبله قناری و آنفلوانزای فوق حاد و آنفلوانزای تحت حاد که شکل خفیف بیماری را ایجاد می کند، از بذرهای بومی بوده و بسیار موفق هم عمل کرده اند.

وی با بیان این که آبله از بیماری‌های بسیار کشنده در قناری و تنها راه کنترل آن استفاده از واکسن است، تصریح کرد: این واکسن در شرایطی نامناسب وارد کشور می شد و با قیمتی گزاف به دست مصرف کننده می رسید اما به همت محققان موسسه رازی و تولید آن در داخل، اکنون این واکسن به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد.

وی همچنین از واکسن ORT پرندگان که توسط محققان موسسه رازی با استفاده از سویه های در گردش در کشور ساخته شده نام برد و افزود: این واکسن برای صنعت مرغ مادر که بیشتر واکسن های مورد نیاز آن از طریق واردات تامین می شود، کاربرد دارد و در موسسه رازی شعبه شیراز تولید شده است.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور موسسه رازی با اشاره به شعار امسال در خصوص شرکت های دانش بنیان با بیان این که موسسه رازی از قدیمی ترین موسسات دانش بنیان کشور محسوب می شود، اظهار کرد: معنای دانش بنیان به مفهوم واقعی یعنی جایی که نیازها احصا شده و براساس دانش و امکانات روز برای رفع آن ها اقدامات لازم انجام می شود و این کاری است که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود یک قرن پیشینه و قدمت در حال انجام است.

دکتر عبدالشاه افزود: موسسه رازی همچون الماسی گرانبها است که فقط با حفظ شاکله موجود و ارتقا آن می تواند به شرکت های دانش بنیان جوان و نوپا خدمت کرده و ذخیره و اعتباری ارزشمند برای کشور باشد.

نویسنده : مسیحا اقتداریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.