شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3346
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 05 بهمن 1400 - 11:49 | 106 بازدید | ارسال توسط :

شیوع کرونا، نحوه کسب و کارها را تغییر داد/ فرهنگ چین تاثیر به سزایی در کاهش کرونا دارد

شیوع کرونا، نحوه اقتصاد و کسب و کارها را تغییر داد و شکل جوامع را متحول کرد. یکی از این تحولات، آنلاین شدن بسیاری از فعالیت های تجاری است. البته شیوع کرونا رکود اقتصاد در جهان را نیز به همراه داشت و ایران هم به دلیل تحریم، از این قائده مستثنی نبوده است. در این […]

شیوع کرونا، نحوه کسب و کارها را تغییر داد/ فرهنگ چین تاثیر به سزایی در کاهش کرونا دارد

شیوع کرونا، نحوه اقتصاد و کسب و کارها را تغییر داد و شکل جوامع را متحول کرد. یکی از این تحولات، آنلاین شدن بسیاری از فعالیت های تجاری است. البته شیوع کرونا رکود اقتصاد در جهان را نیز به همراه داشت و ایران هم به دلیل تحریم، از این قائده مستثنی نبوده است. در این برهه تنها منتظر نابودی این ویروسیم تا اثرات به جا مانده آن در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی را مشاهده و بررسی کنیم. 

و اما چین …

فرهنگ این کشور، مهم شمردن و حساس کردن جامعه، تاثیر به سزایی بر کاهش ویروس داشته است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی هنگامی که آمار مرگ و میرها کاهش می یابد، بی توجهی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش پیدا می کند.

فرهنگ و همراهی مردم چین با تصمیمات حکومتی، به روند رشد بسیاری از حوزه ها در این کشور کمک شایانی کرده است. چین دومین کشور بزرگ در حوزه اقتصاد دنیا است و تلاش دارد خود را به جایگاه برتر برساند. 

این کشور با اهتمام و قدرتی که از حکومت و جامعه می گیرد که البته لازمه آن همراهی مردم است، می تواند به جایگاه بالایی از رشد اقتصادی برسد. همه بارهای اقتصادی چین در چند دهه اخیر منطبق با کسب و کار هایی است که از سوی حکومت آن ایجاد و توسط مردم اجرا شده است. طی دهه های اخیر، بسیاری از صنایع خانگی در این کشور، رشد قابل توجهی داشته است. بر همین اساس و به مرور زمان سبد تولید در چین گسترش پیدا کرد و منجر به صادرات آن محصولات شد. از آن برهه این کشور توانست در حوزه توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. این موضوع سرمشق سیاست گذاران در حوزه اقتصادی شد و اجرایی شدن آن، توسط مردم حمایت شد و رشد قابل توجهی در اقتصاد این کشور را شاهد هستیم. به طوری که در شاخص های اقتصادی بین الملل، آمریکا در جایگاه نخست و سپس چین قرار دارد.

فرهنگ و میزان جمعیت یک کشور بسیار مهم است. چین گرچه از جمعیت بالایی برخوردار است اما مردم قانعی دارند که در آمریکا اینگونه نیست. تفاوت های فرهنگی کماکان برای ارتباط و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از محصولات در آمریکا و اروپا برندهای شناخته شده ای هستند همانند آیفون که در چین تولید می شود یعنی در واقع کشور آمریکا برند خود را در چین تولید می کند.

بنابراین رشد اقتصادی و رسیدن به رتبه اول این حوزه برای چین، احتیاج به نگاه های عمیق تر در روابط بین الملل دارد.

نویسنده : فاطمه مقیمی- عضو اتاق بازرگانی ایران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.