شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 10182
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 شهریور 1401 - 18:57 | 87 بازدید | ارسال توسط :

غرب با کنترل رسانه‌ها به دنبال اعمال نفوذ است

در گزارشی که اخیراً منتشر شد، از عملیات نفوذ رسانه های غربی بخصوص در آسیای مرکزی و خاورمیانه پرده برداری شد.
غرب با کنترل رسانه‌ها به دنبال اعمال نفوذ است

گزارشی تحت عنوان «صدای ناشنیده: ارزیابی پنج سال عملیات نفوذ مخفی طرفداران غرب» در تاریخ ۲۴ اوت توسط مرکز سیاست سایبری رصدخانه اینترنتی(دانشگاه)  استنفورد و گرافیکا منتشر شد.

در این گزارش یک شرکت تجزیه و تحلیل شبکه مستقر در نیویورک، شبکه بزرگی از حساب های کاربران رسانه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داد که اخیرا توسط غول های رسانه های اجتماعی آمریکایی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و توییتر حذف شده بودند.

بر اساس این گزارش، عملیات اطلاعاتی احتمالاً از ایالات متحده آغاز شده و طیفی از کشورها را هدف قرار داده است.

این حساب‌ها گاهی مقالات خبری را از رسانه‌های تحت حمایت دولت ایالات متحده، مانند صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد، یا وب‌سایت‌هایی وابسته به ارتش ایالات متحده به اشتراک می‌گذاشتند.

بر اساس این گزارش: «تحقیق مشترک ما شبکه ای از حساب های به هم پیوسته در توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و پنج پلتفرم رسانه اجتماعی دیگر را پیدا کرد که از تاکتیک های فریبنده برای ترویج روایت های مورد حمایت غرب در خاورمیانه و آسیای مرکزی استفاده می کردند. به نظر می رسد دیتابیس‌های این پلتفرم ها به جای اینکه یک عملیات همگن را انجام دهند، در یک دوره تقریباً پنج ساله به شکل مجموعه ای از کمپین های مخفی فعالیت میکرده‌اند.»

توییتر و متا، مادر فیس بوک، در ماه ژوئیه و آگوست دو مجموعه حساب‌های همپوشانی شده را به دلیل نقض قوانین خود حذف کردند. توییتر اعلام کرد که این حساب‌ها با سیاست‌هایش در مورد «دستکاری پلت‌فرم و هرزنامه» مغایرت دارند و متا نیز گفت که این کاربران در پلتفرم‌هایش «رفتار غیراصولی هماهنگ شده» دارند.

هر دو پلتفرم اینترنتی پس از حذف این کاربران، بخش‌هایی از فعالیتشان را برای تحلیل بیشتر در اختیار گرافیکا و رصدخانه اینترنتی استانفورد قرار دادند. این رصدخانه بخشی از موسسه مطالعات بین المللی فریمن اسپوگلی است که به عنوان «مرکز استنفورد برای تحقیقات غیرحزبی، بین رشته ای، آموزش و تاثیر سیاست در امور بین الملل» توصیف شده است.

دو مورد از این نوع کاربران به طور ویژه بر گروه قومی اویغور در منطقه خودمختار اویغور شین‌جیانگ چین تمرکز داشتند.

این حساب‌ها که شامل «یک شخصیت جعلی و یک رسانه ساختگی» به نام «اینترگزتا» است، گزارش‌هایی درباره یک «نسل کشی» ادعایی در شین‌جیانگ منتشر کردند.

این کاربران همچنین مدعی رفتار ناخوشایند با زنان در این منطقه شدند و اغلب آن داستان‌ها را حول اخبار خشونت خانگی متمرکز می‌کردند.

چین بارها به چنین تصاویر ساختگی از شرایط شین‌جیانگ اعتراض کرده است و گفته است که رسانه های غربی مرتباً تصویری نادرست از زندگی در این منطقه ارائه می دهند.

سایر کاربران مرتبط با این گروه نیز ادعا می کردند که «امپریالیسم مالی آسیای مرکزی و سایر مناطق جهان را تهدید می کند».

این عملیات همچنین مخاطبان روس زبان آسیای مرکزی را هدف قرار داد و بر ستایش کمک های ایالات متحده به آسیای مرکزی و انتقاد از روسیه، به ویژه سیاست خارجی آن متمرکز شد.

در این گزارش آمده است: «ما معتقدیم که این فعالیت گسترده‌ترین مورد عملیات نفوذ مخفی طرفداران غرب در رسانه‌های اجتماعی است که تا به امروز توسط محققان منبع باز بررسی و تحلیل شده است.»

همچنین در این گزارش آمده است که داده‌های توییتر و متا نشان دهنده تنها محدوده کوچکی از تاکتیک‌های بازیگران عملیات نفوذ هستند و «کمپین‌های مخفی که در این گزارش توضیح داده شده به دلیل شباهت آنها به عملیات‌های قبلی که ما مطالعه کرده‌ایم قابل توجه است».

کاربرانی که توسط توییتر و متا شناسایی شده‌اند «شخصیت‌های جعلی با چهره‌های گرافیکی (شبکه‌های مولد رقابتی تولید شده توسط رایانه) ایجاد کردند، به عنوان رسانه‌های مستقل ظاهر شدند، از میم‌ها و ویدیوهای کوتاه استفاده کردند، تلاش کردند کمپین‌های هشتگ راه‌اندازی کنند، و درخواست‌های آنلاین راه‌اندازی کرده‌اند. تمامی این تاکتیک ها در عملیات های مشابه گذشته توسط سایر بازیگران مشاهده شده‌اند.

بنابر این گزارش: «مهم این است که این داده‌ها محدودیت‌های استفاده از تاکتیک‌های غیرمعتبر را برای ایجاد تعامل و ایجاد نفوذ آنلاین نشان می‌دهند.»

همچنین می افزاید: «اکثریت قریب به اتفاق پست‌ها و توییت‌هایی که ما بررسی کردیم، بیش از تعداد انگشت شماری لایک یا بازتوییت دریافت نکردند. تنها ۱۹ درصد از کاربران پنهانی که ما شناسایی کردیم بیش از ۱۰۰۰ دنبال کننده داشتند.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.