شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1730
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : 07 شهریور 1400 - 0:36 | 217 بازدید | ارسال توسط :

فرزین مخبر، الگوی پایبندی به اخلاق مبارزاتی

بس که تجربه کردیم در این دیر مکافات با دردکشان هر که درافتاد ورافتاد سال 1397 خورشیدی گویی سونامی سنگین درگذشت و پایان حیات ملیون بود. زنده‌یادان مه لقا اردلان،فاطمه ملک طباطبایی( بازرگان )،پروین بختیارنژاد،پوران شریعت رضوی و شادروانان عباس امیرانتظام،محمد بسته‌نگار،بهرام نمازی،علی اصغر بهنام،سروان موسی مهران چنان به سرعت از میانمان پرکشیدند که گویی فرصت اشک ریختن هم به عزیزانشان به ویژه در میان رهروان نهضت ملی ایران و هواخواهان مصدق نمی‌خواستند بدهند!
فرزین مخبر، الگوی پایبندی به اخلاق مبارزاتی

اردیبهشت ۱۳۹۷ با درگذشت زنده‌یاد اصغر بهنام هموند حزب ملت ایران در اسپانیا آغاز شد. پس از ایشان در تیرماه شادروانان محمد بسته‌نگار و مهندس عباس امیرانتظام ملت ایران و همه کسانی که دوستشان داشتند؛تنها گذاشتند.
در روز چهلم درگذشت عباس امیرانتظام در روز آدینه بیست و هشتم اَمرداد ۱۳۹۷ ،خبر درگذشت شادروان مهندس بهرام نمازی هموند دلیر حزب ملت ایران و یاران شهیدان پروانه و داریوش فروهر و دوست نزدیک و جدانشدنی فرزین مخبر نشان داد گویی تراژدی درگذشت ملیون هنوز پایان نمی‌خواهد بپذیرد!
هنوز شوک درگذشت بهرام نمازی تمام نشده؛ فرزین مخبر نیز تاب دوری دوستانش را نیاورد و او نیز جاودانه شد.
فرزین مخبر در بیست و چهارم آبان ۱۳۲۰ به دنیا آمد و از دوران کودکی به خیل شیفتگان رهبر فقید نهضت ملی ایران،شادروان دکتر محمد مصدق پیوست.
در سالهای پس از کودتای ۲۸ اَمرداد ۱۳۳۲ خورشیدی،از هواداران نهضت مقاومت ملی ایران و حزب ملت ایران شد و در برخی از جلسات محاکمه مصدق شرکت مینمود.
در سال ۱۳۳۷ در جریان برگزاری گردهمایی اعتراضی در پارک جلالیه تهران که از سوی نهضت مقاومت ملی دکتر عباس شیبانی و از سوی حزب ملت ایران دکتر بهروز برومند قرار بود سخنرانی کنند؛ با دخالت شهربانی و ساواک گردهمایی برگزار نگردید و فرزین مخبر نخستین بار توسط شهربانی به همراه بسیاری دیگر بازداشت گردید.
از جمله کسانی که فرزین مخبر به عنوان همزندان و همزنجیر به یاد می‌آورد دکتر فریدون سحابی یکی که از دانشجویان شرکت کننده در این گردهمایی نافرجام بود.
او در سال ۱۳۳۷ به حزب ملت ایران پس از برگزاری آئین پیمان سپاری پیوست و هموندی فداکار و شایسته برای حزبش با فداکاری و شیفتگی هرچه تمام‌تر نسبت به رهبر دلیر حزب شهید داریوش فروهر و یکی از اعضای استوار جبهه ملی ایران شد.
او در سال ۱۳۴۱ در دانشگاه تهران در رشته حسابداری پذیرفته گردید و در همین رشته فارغ التحصیل گردید.

او در تمامی دوران فعالیت سیاسی‌اش بارها بازداشت و زندانی گردید اما سر به آستان اهالی قدرت و ثروت به تعظیم فرو نیاورد.
در سالهای ۳۹-۴۲ در نشستهای عمومی جَبهه ملی ایران در سرای شادروانان دکتر غلام‌حسین صَدیقی در کوی صدیقه الدوله تهران در خیابان سیروس ،چهارراه سرچشمه،
دکتر کریم سنجابی در پیچ شمیران تهران حضوری بسیار پیگیر و با انگیزه داشت.
او در این سالها بارها به همراه بسیاری از دانشجویان پرکار و پرشور هوادار جبهه ملی و صد البته اعضای شورای مرکزی جبهه ملی بازداشت گردید و خاطرات بسیاری از آن دوران به یاد داشت.
فرزین مخبر در یکی از خاطراتش به یاد می‌آورد که در زندان قصر،با اعضای حزب پان ایرانیست ( طیف محسن پزشکپور و … ) که از حزب ملت ایرانیها به دلیل هواداری از شاه و مخالفت با مصدق راهشان را جدا کرده بودند در یکی از این بازداشتها، همزندانی شدند.
شادروان حاج محمود مانیان از اعضای شورای مرکزی و شوخ طبع جبهه ملی در گفت و گویی در زندان،طیف پزشکپور پان ایرانیستها را ” جنس ژاپنی ” نامید!
از مهم‌ترین زندانهای پس از انحلال جبهه ملی در شهریور ۱۳۴۳ فرزین مخبر میتوان به بازداشت در شهریور ۱۳۴۴ در تشکیل و تاسیس جبهه ملی با شرکت حزب ملت ایران،جامعه سوسیالیستهای نهضت ملی به رهبری شادروان خلیل ملکی،برخی از اعضای باقیمانده نهضت آزادی که در زندان نبودند و … و همچنین بازداشت بر سر خیانت فراموش نشدنی استبداد سلطنتی و خاندان ننگین پهلوی در جدایی میهن فروشانه بحرین از ایران نامید.
در فروردین ۱۳۴۹ خورشیدی، پس از اعلام جدایی بحرین از ایران،حزب ملت ایران در بیانیه‌ای دلیرانه آنرا محکوم میکند و به همین دلیل دبیر کل فقید حزب ملت ایران، شهید داریوش فروهر بازداشت گردید.
پس از این دستگیری و اعلام اعتصاب غذای فروهر در زندان،بیانیه‌ای در حمایت از فروهر توسط فرزین مخبر و زنده‌یادان دکتر نصرالله جمشیدی، منصور رسولی،مهندس بهرام نمازی صادر گردید.
پس از این بیانیه، این چهارتن نیز دستگیر و بازداشت گردیدند و به همراه داریوش فروهر سه سال بدون محاکمه زندانی گردیدند! تا همه بدانند جرم میهن دوستی در رژیم برآمده از کودتای آمریکایی-انگلیسی-روسی ۲۸ اَمرداد چه میزان کیفر و عقوبت دارد!!!
در سال ۱۳۵۶ با فشار حقوق بشری کارتر و صد البته فراغت شاه از سرکوب گروههای مبارز چریکی سازمان چریکهای فدایی خلق ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران، فضای سیاسی اندکی بازتر گردید.
در چنین فضایی نامه سرگشاده رهبران وقت جبهه ملی شادروانان دکتر کریم سنجابی،شهید داریوش فروهر و دکتر شاپور بختیار به شاه منتشر گردید.
شاه طبق گفته خاطرات اسدالله علم از انتشار این نامه به شدت برآشفته و عصبانی بود و به صراحت از ملیون به عنوان لحاف‌های شپش کهنه یاد کرده بود!!!
در یکم آبان ۱۳۵۶ خورشیدی در منزل حاج حسن لقایی در کوچه ری تهران به همت و تکاپوی بازاریان جبهه ملی و حزب ملت ایران که همیشه در فعالیت‌های میدانی پیشگام وفداکار بودند؛به مناسبت جشن تولد امام رضا قرار بود مراسم جشن و سخنرانی برگزار گردد.
به دلیل تقارن این مراسم با درگذشت مرحوم مصطفی خمینی و کسب اطلاع فروهر از نجف، این مراسم جشن به مراسم عزا تبدیل شد و داریوش فروهر در حضور بسیاری از سران و رهبران جبهه ملی،همچون دکتر کریم سنجابی،دکتر شاپور بختیار و همچنین شادروانان مهندس مهدی بازرگان و دکتر یدالله سحابی و بسیاری از حاضران با صلابت هرچه تمام‌تر در آغاز سخنرانی‌اش درگذشت مصطفی خمینی را به پدرش،آیت الله خمینی تسلیت گفت.
فروهر در این مراسم تحت عنوان ” اخلاق مبارزاتی ” سخنرانی مبسوطی نمود که همیشه فرزین مخبر که خود را شاگرد شهید داریوش فروهر میدانست؛ از این سخنرانی و متن محکم و مستدل آن به عنوان الگویی برای ” سیاست ورزی اخلاق محور ” یاد میکرد و به همین دلیل مطالعه و پندآموزی از آنرا به شدت توصیه مینمود که امید است با تلاش فراوان، در این برهه بیابانی شدن اخلاق و تاراج منش آنرا ترویج و گسترش داد.

داریوش فروهر در این سخنرانی ” لازمه اتحاد برای جنبش همگانی را اخلاق مبارزاتی میدانست. ”
فروهر به شدت باور و تاکید داشت که هر مبارز و کنشگر سیاسی باید مجهز به اخلاق مبارزاتی باشد و این اخلاق مبارزاتی در سازمانهای سیاسی حاکم گردیده تا افکار عمومی نسبت به مبارزه و مبارزان سیاسی دید مثبت پیدا نماید.
از این رو فرزین مخبر ” اخلاق مبارزاتی ” را همچون آموزگار سیاسی‌اش، لازمه مبارزه برای کسب استقلال و آزادی و عدالت و تحقق حاکمیت ملت میدانست و به شدت به آن از هر جهت پایبند بود و برای ترویج آن تکاپو میورزید.
فرزین مخبر در تیرماه ۱۳۵۴ با همسر فداکارش بانو بدری سعیدی ازدواج نمود و در طول زندگی مشترکش همانند سالهای پیش از ازدواج ،رابطه‌ای عاشقانه با همسرش داشت و حاضر به کوچکترین رنجش در دل همسرش نشد.
یک ماه پس از مجلس سخنرانی منزل شادروان حسن لقایی در یکم آذر ۱۳۵۶ در گردهمایی جبهه ملی ایران به مناسبت عید قربان در باغ حاج حسین گلزار مقدم در کاروانسرا سنگی کرج،به نمایندگی از حزب ملت ایران، فرزین مخبر و به نمایندگی از حزب ایران،شاپور بختیار قرار بود سخنرانی کنند که با حمله وحشیانه ساواک،ژاندامری کرج و تیپ گارد جاویدان با لباسهای شخصی و مجهز به انواع وسایل سرد این گردهمایی نافرجام و حاضران به شدت مضروب گردیدند.
پس از این حمله وحشیانه آتش به اختیاران آریامهری! روزنامه‌های وقت با درج اخبار کذب و دروغهای بی شرمانه سعی در تحریک احساسات مذهبی مردم بر علیه جبهه ملی ایران نمودند!!!
فرزین مخبر در انقلاب شورانگیز سلطنت ستیز بهمن ۱۳۵۷ در تکاپوی آرمانهای میهنی و تحقق ارزشهای استقلال و آزادی و عدالت نهضت ملی ایران و آموزه‌های مصدق فداکاری بسیاری داشت که صد البته شوربختانه به سان همه آرمان خواهان ناکام ماند!
بر طبق اسناد و مدارکی که در آغاز پیروزی انقلاب در نشریه‌های کشور و همچنین کتاب ” آخرین تلاشها در آخرین روزها ” نوشته دکتر ابراهیم یزدی منتشر گردید؛ بر طبق طرح کورتاژ فرمانداری نظامی که در دوران فرماندهی تیمسار ارتشبد اویسی تهیه گردیده و قرار بود در فرصت مناسب اجرا گردد؛ فرزین مخبر به همراه شادروانان خسرو سیف، مهندس بهرام نمازی و دکتر ناصر تکمیل همایون و بسیاری دیگر قرار بود توسط فرمانداری نظامی و صد البته با پافشاری و موافقت کامل دولت مستعجل شاپور بختیار عملیاتی شود!؛در لیست کسانی بود که باید بازداشت میگردیدند!!!
این طرح روشن بود به دلایل بسیاری که جای بحث آن نیست؛ اجرایی نخواهد شد، یک طرح توهمی – تخیلی بود!
پس از سرکوب‌های فراگیر خرداد ۱۳۶۰،دفتر حزب ملت ایران در خیابان سپند تهران اشغال شد و حزب ملت ایران نیز از فعالیت‌های سیاسی آشکار محروم گردید و برخی از کادرهای آن همچون اصغر و حسن لقایی،منوچهر مسعودی،حاج حسن قائمی تیرباران گردیدند!
شهید داریوش فروهر،خلیل خیلی پور دارستانی،بهروز برومند،بهرام نمازی،فرامرزی و دکتر سیاوش صحت،دکتر ناصر تکمیل همایون بازداشت و زندانی گردیده و تحت فشار شدید قرار گرفتند.
پس از آغاز دهه ۷۰ خورشیدی،آرام آرام حزب ملت ایران فعالیت‌های سیاسی‌اش را به شکل علنی تر و گسترده‌تری از سر گرفت.
فرزین مخبر در این دوران از هموندان به شدت پرکار حزبی بود و به همین دلیل در ۱۳۷۰ به مدت سه ماه بازداشت گردید.
در واپسین نشست بازجویی ایشان توسط سعید امامی معاون وقت امنیتی وزارت اطلاعات،آشکارا توسط امامی به شکلی آشکار تهدید شد که ابتدا شاخ و برگ فروهر را میزنیم! و سپس خودش را میزنیم!!!
پس از قتل غیر انسانی و فجیع فروهرها در یکم آذر ۱۳۷۷ به شکلی پرشور و عاشقانه در راه ” دادخواهی ” و با تکیه بر ” اخلاق مبارزاتی ” این آموزه سنگین و کاربردی شهید داریوش فروهر فداکاری بی دریغ و تهی از ادعا و ریا داشت.
پس از فاجعه حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ خورشیدی، در ۲۳ تیرماه به همراه شادروانان خسرو سیف، بهرام نمازی و … بازداشت و نزدیک به ۱۳ ماه زندانی گردید.
او در این طول این سالها فداکارانه در راه دادخواهی خون به ناحق ریخته شهیدان پروانه و داریوش فروهر بر پایه ” اخلاق مبارزاتی ” تاکید داشت و خود را به سان الگوی ” سیاست ورزی اخلاق گرا ” سرفرزانه اثبات نمود.
زنده‌یاد فرزین مخبر کنشگری باورمند و پایبند به اصول سه‌گانه نهضت ملی ایران،” استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی ” بود و مرزی آشکار با متظاهران به ملی گرایی و مصدقی‌های تقلبی داشت.
او با تاکید و نقل قول از شهید داریوش فروهر، کودتای ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹ نوژه که ژنرال اویسی به همراه شاپور بختیار و برخی میهن فروشان دیگر در آن نقش عوامل استخبارات رژیم بعث عراق را بازی کردند؛ را طرحی آمریکایی میدانست.
از این رو با جماعت شاپورچی و مدعیان دروغین ملی گرایی و متظاهر به مصدق مرزبندی سنگین و آشکار داشت.
او به همبستگی ملی باور به ویژه میان طیف‌های مختلف ملی در درجه نخست و چپ مستقل و به تعبیر خودش،” غیر اردوگاهی ” باوری راسخ داشت.
او افزون بر شهیدان پروانه و داریوش فروهر به بزرگان جبهه ملی ایران همچون شادروانان الله یار صالح،دکتر صدیقی،محمدعلی کشاورزصدر،مهندس کاظم حسیبی، دکتر سنجابی،ادیب برومند و … ارادت فراوان داشت و به برخی از نواندیشان دینی اما باورمند و پایبند به اصول نهضت ملی ایران و راه مصدق همچون شادروانان دکتر یدالله سحابی،دکتر احمد صدر حاج سیدجوادی،مهندس عزت الله سحابی،هاله سحابی،محمد بسته‌نگار،هدی صابر،مهندس علی اکبر معین‌فر و … احترام بسیار میگذاشت.
زنده‌یاد فرزین مخبر در یکم شهریور ۱۳۹۷ برای همیشه جاودانه شد اما آموزه‌اش ” اخلاق مبارزاتی ” را به یادگار امروز میهن گرفتار یغمای اخلاق و تاراج منش گذاشت.
روانش شاد و یادش به مهر و نیکی و راهش مستدام و پر رهرو باد.

نویسنده : محسن زمانی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.