شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 6685
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 06 تیر 1401 - 14:08 | 84 بازدید | ارسال توسط :

ماجرای جنجالی سقط جنین؛ واپس‌گرایی مهلک در قبال حقوق زنان در آمریکا

حکم جنجالی دیوان عالی آمریکا در روز جمعه برای لغو قانون موسوم به «رو در برابر وید» که حق مبتنی بر قانون اساسی زنان برای سقط جنین از سال 1973 را تضمین می‌کرد، موجی زلزله‌وار در سراسر آمریکا و جهان به راه انداخته است.
ماجرای جنجالی سقط جنین؛ واپس‌گرایی مهلک در قبال حقوق زنان در آمریکا
قضات دیوان عالی آمریکا که اکثریت آن را محافظه کاران تشکیل می‌دهند با رای ۵ به ۴ به ایالت‌های این کشور اجازه ممنوعیت سقط جنین را دادند و بنا بر این حق زنان برای تصمیم گرفتن درباره بدن خودشان و گزینه‌های تولید مثل را نقض کردند.

در حال حاضر این ممنوعیت در ۱۳ ایالت آمریکا با حکم دیوان عالی یا به طور خودکار اجرایی شده یا طی ۳۰ روز اجرایی خواهد شد. بسیاری از ایالت‌های دیگر هم قرار است در این جهت حرکت کنند.

در حقیقت، تصمیم دیوان عالی آمریکا، محدودسازیِ حقوق زنان در این کشور و بر خلاف خواسته اکثریت مردم است. نتایج نظرسنجی جدید «پیو» نشان داد که ۶۱ درصد بزرگسالان آمریکایی معتقدند سقط جنین باید به طور کلی یا در بیشتر مواقع قانونی باشد و در عین حال ۳۷ درصد اعلام کردند این اقدام باید غیرقانونی اعلام شود.

بر اساس جدیدترین آمار «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا»، حکم دیوان عالی بیشتر از همه به زنان اقلیت ضربه خواهد زد چرا که ۳۸ درصد از تمام زنانی که در سال ۲۰۱۹ سقط جنین داشتند،‌ سیاهپوست‌های غیر لاتین تبار بوده‌اند.

بسیاری از آنها در ایالت‌های جنوبی زندگی می‌کنند که سختگیرانه‌ترین قوانین سقط جنین را دارند. این دسته از زنان چون نمی‌توانند به مکان‌هایی که خدمات سقط جنین ارائه می‌دهند مراجعه کنند یا به اقدامات غیرایمن سقط جنین متوسل می‌شوند، زندگیشان به خطر می‌افتد.

«لیندا گولر بلونت» رئیس مرکز «الزام سلامت زنان سیاهپوست» می‌گوید تصمیم دیوان عالی «یک حکم اعدام برای بسیاری از زنان سیاهپوست» محسوب می‌شود.

از زمان اعلام حکم دیوان عالی آمریکا، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور به راه افتاده است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم دیوان عالی را یک «روز غمبار» برای کشور توصیف کرد.

سران جهان این پسرفت تاریخی را مورد تقبیح قرار دادند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا، با زنانی که آزادی‌هایشان تضعیف شده، ابراز همبستگی کرد. «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با محکوم نمودن تصمیم فوق، آن را ضربه‌ای بزرگ به حقوق بشر زنان و برابری جنسیتی خواند.

آنچه آزاردهنده‌تر است این است که تصمیم فوق به وضح ممکن است آغاز لغو اساسی‌ترین حقوق در ایالات متحده توسط دیوان عالی باشد. قاضی «کلرنس توماس» تاکید کرده که دیوان عالی بهتر است درباره احکام روش‌های جلوگیری از بارداری و ازدواج همجنسگرایان تجدید نظر کند.

آنچه روز جمعه اتفاق افتاد قابل تصور نبود. بسیاری از کشورهای جهان در دهه‌های گذشته قوانین محدودکننده سقط جنین را لغو یا تسهیل نموده‌اند. با این همه ایالات متحده در این روند رو به جلو با اتخاذ رویکردی واپس‌گرایانه به شکلی نگران‌کننده، عمل کرد.

سیاستبازان آمریکایی عادت دارند انگشت اتهام به سوی دیگران بگیرند و برای جهان درباره حقوق بشر سخنرانی موعظه‌آمیز کنند و در این راه از جعل دروغ و بزرگنمایی حقایق هم دریغ نمی‌کنند.

حالا نوبت خودشان است که بایستند و برای توقف بدترین حرکت واپس‌گرایانه در قبال حقوق زنان در تاریخ آمریکا طی ۵۰ سال گذشته، کاری بکنند.

در غیر این صورت، آنها بار دیگر نقاب از چهره استانداردهای دوگانه و دو رویی خود برخواهند داشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.