شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9322
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 05 شهریور 1401 - 15:39 | 69 بازدید | ارسال توسط :
مدیر فیلمخانه ملی ایران همزمان با هفته دولت مطرح کرد:

وعده ای که محقق شد

با افزایش اعتبار از سوی سازمان سینمایی، عملیات ساخت، توسعه، تجهیز و تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی به سرعت در حال انجام است.
وعده ای که محقق شد

لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به افزایش اعتبار ساخت فیلمخانه ملی ایران، در توضیح اهمیت و نقش این فیلمخانه برای حفظ و ثبت آثار تصویری کشور در ادوار مختلف گفت: فعالیت و تلاش برای شناسایی، گردآوری، حفظ و عرضه انواع آثار و اسناد کاغذی و تصویری و شنیداری کشور (فیلم، عکس، پوستر) که بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی هر سرزمین و هر قومی است، ذاتا کوششی در جهت تداوم، توسعه و اعتلای فرهنگ آن سرزمین و مردمانش است. چرا که فیلم‌ها در زمره گنجینه اصلی هویت و فرهنگ مردمان به شمار آمده و به یمن دوگانگی شان در تصویر و صدا، منابع اطلاعاتی کم نظیری برای انتقال این میراث گرانبها محسوب می‌شوند. بر این اساس میزان امکانات و توان فیلمخانه‌ها، بخش پر اهمیت جریان حفظ و نگه‌داری این گنجینه‌های ارزشمند تلقی می‌شود.
وی با اشاره به کم توجهی‌ها به نیازهای فیلمخانه ملی در دولت‌های قبلی، افزود: فرآیند دشوار و پیچیده حفظ، نگهداری و عرضه مواد تصویری – شنیداری و همچنین اهمیت توسعه و گسترش این آرشیو ملی بود که از سال‌ها پیش طراحی و ساخت بنای جدید و مجهزی برای فیلمخانه ملی ایران را به امری ضروری تبدیل کرد. بنایی که عملیات طراحی و ساخت و ساز آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده ولی به دلایل متعدد و یا شاید کم توجهی برخی به حفظ میراث گذشتگان یا کم اهمیت شمردن فیلم به عنوان میراث و سند تاریخی و البته تنگناهای اقتصادی و عدم تخصیص بودجه کافی، آنچنان به کندی پیش رفت که هیچ کدام از دولت‌های پیشین موفق به تکمیل، تجهیز و افتتاح آن نشدند.
طاهری با اشاره به بازدید سرزده وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رئیس محترم سازمان سینمایی در نخستین روز کاری خود، این موضوع را عامل شگفتی و امیدواری دانست و گفت: وعده‌ها و دستورات وزیر محترم و رئیس سازمان نسبت به تکمیل و توسعه این بنای ملی و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز فیلمخانه، که نوید توجه بیشتر دولت به اهمیت محافظت و نگهداری اسناد و آثار ملی را می داد، اگرچه بسیار دلگرم کننده بود، اما محدودیت‌های مالی همچنان نگرانی‌ها را تداوم می‌بخشید.
وی در ادامه با ابراز رضایت از مجموعه اقدامات انجام شده در فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم اظهار کرد: با این وجود، تمامی اهالی سینما، پژوهشگران اسناد ملی کشور و علاقه‌مندان سینمای ایران، امروزه و پس از گذشت نزدیک به یک سال از این دیدار، حتما بسیار شادمان و امیدوارتر از پیش خواهند بود اگر بدانند نه فقط اعتباری که جهت تکمیل عملیات ساخت و ساز وعده داده شده بود به فیلمخانه اختصاص یافته، بلکه افزایش نیز داشته است تا در حال حاضر و با سرعتی بیشتر عملیات ساخت و ساز و تکمیل بنا تداوم داشته باشد.
مدیر فیلمخانه ملی ایران در پایان عنوان کرد: گذشت زمان ثابت کرده که نجات فیلم‌ها جز با عزم و همراهی ملی امکان پذیر نیست و هیچ فیلمخانه‌ای در جهان قادر نیست بدون همکاری همه جانبه دولت‌ها، سینماگران، بخش‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و البته، همراهی علاقه‌مندان، ماموریت‌های خود را با موفقیت ادامه دهد. قطعا دوام و استمرار در این همراهی و همکاری اتفاق فرخنده‌ای خواهد

نویسنده : علیرضا نیاکان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.