شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9273
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 04 شهریور 1401 - 21:14 | 77 بازدید | ارسال توسط :

چرا وزارت جنگ نرم می خواهیم؟

نحوه واکنش به تهدیدات، نشاندهنده میزان اهمیت آن مخاطره برای امنیت ملی کشورهاست.
چرا وزارت جنگ نرم می خواهیم؟

به عنوان مثال تشکیل وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا (United States Department of Homeland Security) به عنوان چهاردهمین وزارتخانه آمریکا در نوامبر سال ۲۰۰۲ و در کمترین فاصله ممکن از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک آنهم با بودجه ای چند ۱۰ میلیارد دلاری، یکی از مصادیق بارز واکنش های ساختاری به مخاطرات مرتبط با امنیت ملی کشورهاست. البته مصادیق مشتبه دیگری هم در سایر کشورهای جهان وجود دارد که کاملا مبتنی بر تئوری تغییر و تحول ساختاری در مقابل مخاطرات امنیتی است.
به نظر می رسد که بعد از گذشت نزدیک به سی سال از هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب بر «مخاطرات جنگ نرم» علیه کشورمان در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی، ما هنوز به زمان واکنش درخور و مناسب با این تهدید روزافزون نرسیده ایم و «وقت تحول ساختاری» برای تشکیل «وزارت جنگ نرم» نشده است!. 
این در حالی است که مخاطرات جنگ نرم برای ما  یقینا از مخاطرات سخت حمله به برج های دوقلوی نیویورک بسیار بیشتر بوده است و در مقابل واکنش سریع آنها به تشکیل ساختاری متمرکز، ما همچنان در حال نبرد در صحنه جنگ نرم در ساختاری غیرمتمرکز هستیم و دهها نهاد و وزارتخانه و سازمان فرهنگی در داخل و خارج از کشور در فقدان فرماندهی واحد در وزارت جنگ نرم – علیرغم خدمات و زحمات فراوان- متاسفانه به نتایج مطلوبی دست نیافته اند و چشم طمع و امید دشمنان این کشور به توفیق عملیات‌های متنوع جنگ نرم بالاخص در جنگ روایتها بسیار بیشتر شده است.
مهم ترین مخاطره جنگ روایتهای امروز  را هم می توان در استراتژی ناامید کردن مردم از آینده نظام اسلامی مشاهده کرد که همین یک دلیل می تواند- در صورت توجه به ابعاد، نتایج و  عمق مخاطره- برای ضرورت تشکیل وزارت جنگ نرم کافی باشد.
تصریح رهبر معظم انقلاب بر نشانه های تحقق نظم نوین جهانی، ضرورت تشکیل «وزارت جنگ نرم» را به عنوانی تحولی بنیادین در دولت سیزدهم، اهمیتی دو چندان می بخشد و ضمن آنکه زمینه افزایش قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش تاثیر در تحولات آتی منطقه و جهان مهیا می نماید، از تهدید جنگ نرم تهاجم فرهنگی غرب، فرصتی برای احیای هویت شرقی بر مدار تمدن ایرانی- اسلامی می سازد. وزارت جنگ نرم شاید مهم ترین وزارتخانه تاسیس شده در تاریخ نظام اسلامی باشد که در صورت تشکیل می تواند به نمادی از تحول ساختاری در گام دوم انقلاب تبدیل شود.

نویسنده : محمدمحمودی- کارشناس و تحلیلگر فرهنگی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.