شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3904
  پرینتخانه » ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 20 اسفند 1400 - 18:48 | 233 بازدید | ارسال توسط :
یادداشتی بر نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان جمهوری خلق چین 2022؛

چین، نبض اقتصاد جهان

امروز اقتصاد چین که تا این حد تولیدات مختلف و مبادلات کلانی با کشورهای دنیا دارد و مراودات بالایی در چرخه اقتصادی بخصوص امریکا و اروپا دارد بایستی به دنبال بازارهای بهینه باشد و وقتی تولید انبوه اتفاق بیافتد شرایط بازار جهانی نقش اساسی در این روند دارد اما لازم است نیازهای همه مشتریان قبل […]

چین، نبض اقتصاد جهان

امروز اقتصاد چین که تا این حد تولیدات مختلف و مبادلات کلانی با کشورهای دنیا دارد و مراودات بالایی در چرخه اقتصادی بخصوص امریکا و اروپا دارد بایستی به دنبال بازارهای بهینه باشد و وقتی تولید انبوه اتفاق بیافتد شرایط بازار جهانی نقش اساسی در این روند دارد
اما لازم است نیازهای همه مشتریان قبل از اینکه خود مشتریان احساس کنند پیشبینی شود و براین اساس تولیدات جدید در دستور کار قرار بگیرد
البته چین به سمت تهیه مواد اولیه در کشورش پیش رفته و گاها این نوسانات در نرخ تولید برای کشور آسیب زاست ولی گاها در شرایط حساس حرکت به سمت تولید و تامین زنجیره تولید برای این حجم از تولید بسیار اساسی است
البته در بعضی از محصولات در این کشور زنجیره تولید توسط چین شکل گرفته است.
یکی از مشکلات چین مربوط به تامین انرژی است و این حجم از تولید مصرف انرژی بالایی نیاز دارد و چین الزاما باید به سمت تولید انرژی حرکت کنند و مجموعه های تولیدی خودشان را برپایه تولید انرژی هدفگذاری کنند همچنین نفت و گاز را در صنعت پتروشیمی و صنایع مختلف به کار بگیرد.
اما این سرعت رشد و تسخیر بازار های جهانی توسط اژدهای بیدار چین نگرانی آمریکا به عنوان قدرت شماره یک جهان را بر انگیخته و زنگ خطری جدی برای ایالات متحده محسوب میشود.
بیشترین رقابت و نگرانی امریکا این است که جایگاه خود را در رتبه اول جهان نگه دارد اما ممکن است چین با این رشد پرسرعت اقتصادی و سیاسی به زودی جایگاه آمریکا را تصاحب کند. چین استراتژی مناسبی اتخاذ کرده که میتواند هم به جمع سرمایه گذاری جهانی و هم به چرخه تولید کمک کند.
استراتژی چین به این صورت است که کشور در هیچ یک از تنازعات و چالش های جهانی دخالت نمی کند و سعی می کند تمرکز را بر اجرای سیاست های بیست ساله خود متمرکز کند تا اطمینان حاصل کنند میزان ریسک پذیری کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد و آسیب هایش کمتر شود.
در ۲۰ و ۳۰ سال گذشته کشور چین به هیچ کشوری نیرو نظامی نفرستاده و در مسایل مختلف درگیری و چالش ها حضور نداشته و همراه با امریکا به عنوان رقیب اصلی توانسته است چالش هایش را برطرف کند تا اقتصادش تحت تاثیر قرار نگیرد.
طبیعتا آمریکا در چند سال اخیر حداقل ۲ هزار میلیارد دلار در حوزه خلیج فارس شامل عراق و افغانستان هزینه کرده و تمرکزش بر این سمت بوده در حالی که چین بدون درگیری در بخش های مختلف سیاسی و چالش های مختلف جهانی بر روی اقتصاد کشورش متمرکز شده است.
حتی در مورد تایوان و چالش های قابل توجه دیگر هیچ واکنشی در جهت آن انجام نداده است. و قطعا کشور چین باید این تمرکز را ادامه دهد تا به هدف نتایج مفیدتر و اقتصاد برتر برسد.
به صورت غیر قابل انکاری رشد اقتصادی چین بر اقتصاد جهان نیز تاثیرگزار است.
کشورهای جهان بهم وابسته اند و رشد چین باعث می شود تولید مواد اولیه و مواد نیمه ساخته در کل جهان افزایش پیدا کند.
هر کشوری که تولید دارد نیازش به مواد اولیه بیشتر می شود و باعث میشود زنجیره های اقتصادی جهان در یکدیگر درگیر شوند و تبدیل به زنجیره های اقتصادی پویاتر و فعال تر شوند.
افزایش و رشد تولید در کشور چین قطعا تاثیر مثبتی در جهان خواهد داشت البته در بعضی کشورها نیاز به انرژی و مواد اولیه مشاهده می شود که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه میشود و طبیعتا کشورهایی که بهای کمتری دارند ولی بهره وری بالاتری دارند در گردونه خواهند ماند و کشورهایی که نتوانند در بهره وری مدیریت داشته باشند بازار خود را از دست خواهند داد.
در میان اتفاقات و جریان های اقتصادی و نظامی و سیاسی دنیا، سیاست چین در مورد این مسائل با اولیت اقتصاد است درصورتی که بیشتر کشورها مانند ایران و امریکا و روسیه و غیره سیاست اولویت آنها است.
در آمریکا سیاست و مسایل امنیتی باعث شده بر خلاف پویایی کشور چین دلار تولید کند و از کشورهای دیگر دارایی بگیرد.
کشور چین سعی ندارد با مسایل سیاسی درگیر شود و اگر درگیری پیش بیاید قطعا از نظر آنها توطئه ای از طرف امریکا است که آنها را از جایگاه اقتصادی پایین بکشند.
آنها نگران حضور چین به عنوان یک رقیب استراتژیک در اقتصاد هستند و تلاش زیادی خواهد کرد که کشور چین را درگیر کنند اما چین تمایلی ندارد به این سمت حرکت کند و تلاش خواهد کرد با کمترین آسیب به سمت رشد اقتصادی بروند.
همچنین بعد از اتمام کرونا ما شاهد افرایش مصرف و تولید خواهیم بود و باید تکنولوژی های جدید در دستور کار چین قرار بگیرد و تولیدات خاص و باکیفیت ریسک کشور چین را از موضوع رکورد اقتصادی پوشش خواهد داد.
کشور چین در حوزه ویروس کرونا هم توانست سریعتر به واکنش برسد و با کنترل های شدید توانست آن را مهار کند و نشان دهد شدیدا در سیاست ها و منافع خود تعارف پذیر نیست.
در انتها با درنظر گرفتن مواضع مختلف این طور به نظر میرسد که آنها رشد اقتصادی خودشان را مقدم میدانند و این نشانگر افق دید سیاست های آنها در اقتصاد است.

نویسنده : حسین محمودی اصل/ کارشناس اقتصادی و کارآفرین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.