شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 6720
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 07 تیر 1401 - 16:07 | 92 بازدید | ارسال توسط :

چین از طرح‌های زیرساختی استقبال می‌کند اما با تلاش‌ها برای بدنام کردن ابتکار کمربند و جاده مخالف است

چین روز دوشنبه اعلام کرد که از همه ابتکارات برای بهبود زیرساخت‌های جهانی استقبال می کند اما با تلاش‌ها برای لکه دار کردن ابتکار یک کمربند و یک جاده مخالف است.
چین از طرح‌های زیرساختی استقبال می‌کند اما با تلاش‌ها برای بدنام کردن ابتکار کمربند و جاده مخالف است
 جائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره «مشارکت برای زیرساخت و سرمایه گذاری جهانی» که توسط گروه هفت راه اندازی شده است، گفت: چین همیشه از همه ابتکارات برای ارتقای ساخت زیرساخت‌های جهانی استقبال می کند.

جائو در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی گفت: چین معتقد است که طرح‌های زیرساختی مختلف جایگزین یکدیگر نمی‌شوند، اما این کشور با «پیشبرد محاسبات ژئوپلیتیکی» یا «لکه‌دار‌کردن ابتکار کمربند و جاده» به نام ایجاد زیرساخت‌ها مخالف است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران گروه ۷ روز یکشنبه در نشست سالانه سران خود در کاخ الماو در جنوب آلمان، عنوان تازه تغییر نام یافته «مشارکت برای زیرساخت ها و سرمایه گذاری جهانی» را دوباره راه اندازی کردند. آنها متعهد شدند که ۶۰۰ میلیارد دلار از بودجه خصوصی و عمومی را طی پنج سال برای تامین مالی زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه جمع آوری کنند.

این اقدام به عنوان تلاشی برای مقابله با طرح ابتکاری و پیشنهادی کمربند و جاده چین تلقی می شود. مقامات غربی مدعی شده اند که کشورهای شرکت کننده در این ابتکار ممکن است در «تله بدهی» چین بیفتند که این کشور بارها آن را رد کرده است.

ابتکار کمربند و جاده که در سال ۲۰۱۳ توسط چین پیشنهاد شد، شامل کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی در قرن ۲۱ و هدف آن ایجاد شبکه‌های تجاری و زیرساختی است که آسیا را به اروپا و آفریقا در امتداد و فراتر از مسیرهای جاده باستانی ابریشم متصل می کند.

جائو گفت که مشکل به اصطلاح «تله بدهی» ابتکار کمربند و جاده یک «گزاره کاملا نادرست» است.

او گفت که این ابتکار مزایای ملموسی را برای مردم کشورهای شرکت کننده به ارمغان آورده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، پروژه‌های حمل‌ونقل در طرح ابتکاری کمربند و جاده می‌توانند از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به رهایی ۷٫۶ میلیون نفر از فقر شدید و ۳۲ میلیون نفر از فقر متوسط در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

وی گفت که ایالات متحده خالق واقعی «تله‌های بدهی» است و افزود که رفتارهای آمریکا مانند «سیاست پولی انبساطی، نوآوری های مالی تحت نظارت و فروش مخرب» بار بدهی کشورهای در حال توسعه را تشدید کرده است.

جائو گفت که ایالات متحده در اجلاس سران گروه هفت سال گذشته، طرح دنیای بهتر را دوباره بسازید  را به عنوان جایگزینی برای ابتکار کمربند و جاده در ایجاد زیرساخت ها پیشنهاد کرد.

او گفت: جامعه بین المللی امیدوار است که بدون توجه به طرح فوق یا برخی ابتکارات دیگر شاهد سرمایه گذاری واقعی و پروژه هایی باشد که منافع ملموسی را برای مردم (جهان) به ارمغان می آورد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.