شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1936
  پرینتخانه » آخرین اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : 21 شهریور 1400 - 23:28 | 148 بازدید | ارسال توسط :

۲۱ شهریور زادروز انوشه انصاری

بانوی ایرانی جهانی نام انوشه انصاری ( زاده ۲۱ شهریور ۱۳۴۵ مشهد )، کاوشگر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI)، از موفق ترین زنان جهان در عرصه اقتصاد، مقیم أمریکا ست.
۲۱ شهریور زادروز انوشه انصاری

۲۱ شهریور زادروز انوشه انصاری

پروفسور داریوش فرهود ( پدر علم ژنتیک در ایران ) کتابی نوشته است با عنوان ” ایرانیان جهانی ” مشتمل بر شرح حال و خدمات و افتخارات ایرانیانی که در سطح جهانی و با استانداردهای جهانی به توفیقات چشمگیر دست یافته اند. یکی از این افتخار آفرینان، انوشه انصاری است.
تواضع بیجا را کنار می گذارم و به عنوان بیان واقع بر قلم می أورم که پروفسور فرهود، زندگی نامه دو حقوقدان جهانی نام را نیز در این کتاب نوشته است که یکی منم ( حسن امین، متولد ١٣٢٧ سبزوار ) و دیگری شیرین عبادی ( متولد ١٣٢۶ همدان ) برنده جایزه صلح نوبل.
انوشه انصاری، شهرت جهانی اش را مدیون عشق أماتوری اش به فضانوردی است. او، نخستین زن گردشگر فضایی و چهارمین نفری است که خودش با منابع مالی شخصی اش هزینه سفر فضایی‌اش را پرداخت کرده است. او در سال ۲۰۱۵ ترسایی، جایزه «پیشگام فضا» را به عنوان “نخستین زن گردشگر فضایی” از جامعه فضایی أمریکا دریافت کرد.
انوشه انصاری در سال ۱۳۶۳ (۱۹۸۴) از مشهد به‌همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کردند. وی مدرک کارشناسی‌اش را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد را در زمینه مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشینگتن گرفت.
انصاری از کودکی عاشق فضا و فضانوردی بود و این عشق را از مرحله رویا به واقعیت تبدیل کرد..در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶) سازمان فضایی روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردشگر فضایی، در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز که برای بهار ۱۳۸۵ برنامه‌ریزی شده‌بود، به‌مدار زمین سفر خواهد کرد. اما پس از رد صلاحیت دایسوکه انوموتو، داوطلب ژاپنی، به دلایل پزشکی و جا ماندن او از مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹ قرار شد انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با این گروه همراه شود.
سازمان فضایی ایران به‌عنوان متولی بخش فضا در ایران، هم در آستانه سفر انصاری به ایستگاه فضایی ضمن حمایت از فعالیت‌ها و خدمات ارزنده او در ترویج و توسعه فن‌آوری فضایی و پرواز به ایستگاه بین‌المللی به‌عنوان تنها جایگاه استقرار انسان در فضا را افتخاری غرورآمیز برای تمام ایرانیان توصیف کرد.
او ترجیح می‌دهد درمورد خود از عنوان «فضانورد همراه» به‌جای واژه «گردشگر فضایی» استفاده کند. وی در روی لباس خود دو پرچم ایران و آمریکا را نقش کرده بود و دلیل این کار را اظهار دِین خود به این دو کشور که در موفقیت وی نقش داشته‌اند، بیان کرد.
وی در طول ۹ روز اقامتش در ایستگاه بین‌المللی فضایی مجموعه آزمایش‌های علمی زیر را برای آژانس فضایی اروپا انجام داد:
پژوهش درمورد علل کم‌خونی؛
تأثیر تغییرات ماهیچه‌ای بر کمردرد؛
تأثیر تشعشعات فضایی بر روی فضانوردان ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی و گونه‌های میکروبی که در آن ایستگاه پرورش داده شده‌اند.
انصاری در پی بازگشت از فضا تصمیم گرفت در این زمینه تحصیل کند. لذا برای تحصیلان تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه سویین‌بورن در رشته ستاره‌شناسی پذیرش گرفت و درجه Msc دریافت کرو. او مؤسسه خیریه «بنیاد اهورا» (Ahoora Foundation) را همراه برادر همسرش، جمشید انصاری، تاسیس و حمایت مالی می‌کند.
وی همچنین به‌همراه امیر و حمید انصاری در حوزه خانه دیجیتال (Digital Home) شرکت پرودیا سیستمز را با هدف راه‌اندازی یک سیستم پیشرفته برای آمیختن و استفاده سهل‌تر از محصولات و فایل‌ها و تولیدات ابزار خانگی دیجیتال مانند ویدیو و صدا و فیلم تأسیس کرد، که در تگزاس و در هندوستان دفتر نمایندگی رسمی دارد.
انصاری در کتاب زندگی‌نامه‌اش باعنوان «رویاهای من برای ستارگان» که آن را به‌کمک یکی از نویسندگان محبوب خود نوشته است، توضیح می‌دهد که در دوره آموزشی او را با انواع و اقسام خطرهایی که ممکن است در یک سفر فضایی واقعی با آنها رو در رو شود، آشنا کردند تا اگر ذره‌ای تردید یا ناتوانی در وجودش مشاهده شد، از فهرست مسافران حذف شود، اما او از عهده این کار برأمد.
انوشه انصاری افزون بر سفر به فضا، به‌عنوان اولین زن گردشگر فضایی جهان، اولین ایرانی فضانورد، بارها از سوی مجامع مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است:
او سال ۲۰۰۰ به‌عنوان کارآفرین برتر از سوی مجله زن شاغل آمریکا،
سال ۲۰۰۱ حضور در فهرست تاجران موفق مجله معتبر فورچون آمریکا،
سال ۲۰۰۹ دریافت اولین جایزه نوآور سیمونز که سالانه توسط NCWIT به کارآفرینان موفق زن در زمینه فن‌آوری داده می‌شود.
۲۰ دسامبر ۲۰۱۲ دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه جرج میسون.
سال ۲۰۱۵ به‌پاس خدمات به‌جامعه فضایی، جایزه ملی پیشگامان فضا ایالات متحده به او داده شد.
چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار!
سید حسن امین

‎منبع : ایرانیان جهانی، تالیف پروفسور داریوش فرهود

نویسنده : پروفسور سید حسن امین
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.