شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3578
  پرینتخانه » ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 23 بهمن 1400 - 19:35 | 187 بازدید | ارسال توسط :

اجازه ورود شرکت های خارجی به چین برای فراگیری فناوری جدید

چین ساختاری سیاسی دارد که قاطعیت آن دلیل اصلی غلبه این کشور بر کرونا است. تصمیماتی که بر اساس ساختار سیاسی گرفته شد و مردم چین آن را رعایت کردند و در نهایت مشخص شد، تصمیماتی صحیح و هوشمندانه بوده است. باید توجه داشت امنیت مکان های قرنطینه در این کشور، بین ۴۰ تا ۵۰ […]

اجازه ورود شرکت های خارجی به چین برای فراگیری فناوری جدید

چین ساختاری سیاسی دارد که قاطعیت آن دلیل اصلی غلبه این کشور بر کرونا است. تصمیماتی که بر اساس ساختار سیاسی گرفته شد و مردم چین آن را رعایت کردند و در نهایت مشخص شد، تصمیماتی صحیح و هوشمندانه بوده است.
باید توجه داشت امنیت مکان های قرنطینه در این کشور، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر بود. این در حالی است که قرطینه ها طولانی مدت انجام شد و دولت چین همه نیازهای مردم را تامین کرد. اکنون نیز برای ورود مسافران یا حتی شهروندان به این کشور سختگیری بسیار شدیدی وجود دارد تا این ویروس دوباره به چین بازنگردد.
همچنین همراهی مردم و قاطعیت حاکمیت چین در رونق اقتصادی این کشور نیز نقش بسیار زیادی را ایفا کرده است. چرا که حاکمیت تصمیمات درست و تیزهوشانه ای اتخاذ می کند و مردم نیز همراه سران این کشور هستند.
ویژگی مهم چین در رابطه با رشد اقتصادی اش، اجازه ورود به شرکت های خارجی در یک برهه زمانی بود که شهروندان نیز با این تصمیم همراه شدند تا فناوری جدید و نوین را آموزش ببینند. همین فناوری مهم باعث شد صنایع خارجی جایگزین صنایع سنتی آن کشور شود و امروزه چین بیشترین تولید را در کشورش داشته باشد.
در حال حاضر، رشد اقتصادی چین به سرعت افزایش می یابد و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا سال ۲۰۳۰ باعث عقب راندن اقتصاد آمریکا می شود. بدین معنا که اگر چه امروز اقتصاد دنیا ابتدا در دستان آمریکا و سپس چین است و اتحادیه اروپا در مرحله سوم اما با رشد سریع چین و پس رفت و رکود اقتصاد در آمریکا، حتی ممکن است پیش بینی ها سریعتر محقق شود و چین به جایگاه نخست برسد.
ترس آمریکا از این موضوع، به دلیل اقتدار اقتصادی اش است و اگر چین به قدرت اول جهان برسد، پول آن به پول رایج جهان تبدیل خواهد شد و دلار نیز به عنوان پول رایج استفاده نمی شود. آمریکا با مشکلات عدیده اقتصاد مواجه می شود.
امکان اینکه آمریکا بتواند از راه دریا مقابل اقتصاد کشور چین بایستد، امکان پذیر نیست. گرچه ایالات
متحده آمریکا درصدد این است که خود و یا کشورهای همراهش بر این کانال ها تسلط پیدا کنند تا بر تجارت جهان تسلط داشته باشند اما طبیعتا اگر چین موفق شود از کانال ایران به دریای مدیترانه برسد و خط ارتباط اقتصادی اش برطرف شود، تسلط آمریکا بر کانال ها و تنگه ها بی فایده می شود و چین می تواند به اروپا متصل شود.
آزمایشی اخیرا صورت گرفته است که کالاها از طریق قطار، ابتدا به ایران، سپس به پاکستان و ترکیه و در نهایت به اروپا منتقل شدند. این مسیر باعث می شود کانال های دریایی که قرار بود با دخالت آمریکا ثاتیر در تضعیف اقتصاد چین داشته باشد، بی تاثیر شود.

نویسنده : عماد آبشناس_ کارشناس مسائل بین الملل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.