شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 675
  پرینتخانه » ایران, ویژه تاریخ انتشار : 04 اسفند 1399 - 11:12 | 123 بازدید | ارسال توسط :

چرا در زمینه نوگرایی و تجدد؛ «آتاتورک» از «رضاشاه» موفق تر بود؟

  🔰 کتاب « تجدد آمرانه »  شامل مجموعه مقالاتی درباره روند و کیفیت مدرنیسم و مدرنیته در ایران و بویژه دوره حکومت رضا شاه پهلوی است که توسط افرادی مثل محمدعلی همایون کاتوزیان و مَتیو الیوت نوشته شده است. تورج اتابکی و اریک یان زورکر نیز پیشگفتار نسبتا مفصلی بر آن نوشته اند.   […]

چرا در زمینه نوگرایی و تجدد؛ «آتاتورک» از «رضاشاه» موفق تر بود؟

 

🔰 کتاب « تجدد آمرانه »  شامل مجموعه مقالاتی درباره روند و کیفیت مدرنیسم و مدرنیته در ایران و بویژه دوره حکومت رضا شاه پهلوی است که توسط افرادی مثل محمدعلی همایون کاتوزیان و مَتیو الیوت نوشته شده است. تورج اتابکی و اریک یان زورکر نیز پیشگفتار نسبتا مفصلی بر آن نوشته اند.

 

🔰 در این کتاب، ابتدا علل گرایش رژیم‌های عثمانی و ایران به « تجدد آمرانه»  مبتنی بر دولت مقتدر، ملی گرایی رمانتیک در دوران بعد از جنگ جهانی اول، مورد بررسی قرار گرفته است  و می خواهد به این پرسش پاسخ دهد که چرا اصلاحات آتاتورک در عثمانی به نتیجه رسید و حکومتی که او پایه گذاری کرده بود، دوام آورد اما ادامه همان اصلاحات در ایران، به شکست انجامید و رژیم رضا شاه سقوط کرد؟

 

🔷 پاسخ و نتیجه گیری نهایی کتاب این است که :

🔸 در عثمانی هر چند آتاتورک حکومت دموکراتیکی نبود اما  به برچیدن و یا بی اعتبار کردن نهادهای سیاسی، مجلس ملی و احزاب  نیز مبادرت نکرد و در واقع نخبگان و نهادهایی برای حفظ و استمرار میراث تجدد خواهی او، باقی ماند که تا الان هم ادامه دارد

🔸اما رضاشاه در ایران، بعد از اینکه  با حمایت مجلس، تجار، احزاب، روزنامه نگاران و روشنفکران به قدرت رسید به این نیروها پشت کرد و بویژه اینکه احزاب و مجلس را بی خاصیت کرد.

🔸با محو شدن جایگاه این نهادها، به تدریج رضاشاه از خودکامگی به استبداد و خودسری روی آورد و تمام مدافعان تجدد از او فاصله گرفتند و ادامه نوگرایی و تجدد در ایران، هیچ پشتوانه فکری و نهادی نداشت.

 

🔻متن کامل را در لینک زیر بخوانید

https://b2n.ir/p10401

نویسنده : قاسم خرمي
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.