شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 4026
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 02 فروردین 1401 - 14:28 | 96 بازدید | ارسال توسط :
اولین وزیر اطلاعات در دولت مهندس موسوی؛

آیت الله ری شهری درگذشت

در شامگاه اول فروردین 1401، آیت الله ری شهری، اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت.
آیت الله ری شهری درگذشت

آیت الله محمد محمدی ری شهری درگذشت.
به گزارش چراغ روشن، در شامگاه اول فروردین ۱۴۰۱، آیت الله ری شهری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت. وی هنگام فوت، ۷۵ سال داشت.

آیت الله ری شهری به دلیل بیماری های داخلی و زمینه ای از زمستان گذشته در بیمارستان بستری بود.

درباره آیت الله ری شهری

نام شناسنامه ای وی، “محمد محمدی نیک” بود ولی به محمد محمدی ری شهری شناخته می شد. نام قبلی اش “محمد درون‌پرور” بود.

او در ۷ آبان ۱۳۲۵ در شهر ری به دنیا آمد و در ۱۵ سالگی برای تحصیلات حوزوی به قم رفت. در مدرسه حقانی، در کلاس‌های درس مرحوم آیت الله علی مشکینی شرکت کرد و در ۲۰ سالگی با دختر وی ازدواج کرد.

آیت الله ری شهری، در زندگی خود عناوین سیاسی و کاری متعددی داشت: وزیر اطلاعات ( اولین وزیر اطلاعات بعد از تاسیس این وزارتخانه از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸)، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت،سرپرست حجاج ایرانی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری، حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی و دادگاه انقلاب ارتش، نایب تولیت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث.
او همچنین حافظ کل قرآن بود.

بیشترین شناخت عمومی درباره وی به انتخابات ریاست جمهوری ۲ خرداد ۱۳۷۶ مربوط می شود که او در این دوره کاندیدای ریاست جمهوری شد ولی نهایتاً رأی نیاورد. در آن دوره از انتخابات، سید محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و سید رضا زواره‌ای رقبای او بودند و با اعلام نتایج، مشخص شد که آیت الله ری شهری، با کسب تنها ۲٫۵ درصد آرا، چهارم شده است.

وی هر چند تالیفات دینی متعددی داشت که از آن جمله می توان به میزان الحکمه ۱۴ جلدی اشاره کرد ولی معروف ترین اثر وی به عرصه سیاسی مربوط است و با عنوان “خاطرات سیاسی” منتشر شده است. آیت الله ری شهری در این کتاب به روایت برخی رویدادهای دوران وزارت اطلاعات خود پرداخته و مشخصاً پرونده جریان مهدی هاشمی و بیت مرحوم آیت الله منتظری را بازگو  کرده است.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.