شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1476
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی تاریخ انتشار : 14 مرداد 1400 - 23:14 | 113 بازدید | ارسال توسط :
استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران:

رکن موفقیت چینی‌ها انسجام ملی و اقتدار حاکمیتی است

اقتدار حاکمیتی و انسجام ملی مردم این کشور در راستای اهداف کلان کشورشان، تجربه موفقی است که در موضوع مهار کرونا به خوبی نمایان شد. به منظور آشنایی بیشتر با این ویژگی سیاسی مردم و حاکمیت در کشور چین با دکتر کیومرث یزدان پناه ، دکتری جغرافیای سیاسی، عضو هیئت‌علمی و استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، مولف و مترجم 6 عنوان کتاب تخصصی در حوزه جغرافیای سیاسی، ریاست دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، نماینده وزیر و مدیرکل رسیدگی به تخلفات اداری وزارت اقتصاد و دارایی و مشاور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده ایم.
رکن موفقیت چینی‌ها انسجام ملی و اقتدار حاکمیتی است

دکتر کیومرث یزدان پناه در این گفتگو با نگاهی به تاریخچه فعالیت های اقتصادی و سیاسی چین تصریح کرد: صرفنظر از همه مسائل، موضوعات و دلایلی که باعث دگردیسی در ساختار نرم‌افزاری چینی‌ها به منظور تحول‌آفرینی در این جامعه شد، دو اصل برای چینی‌ها بسیار حائز اهمیت بود و در موفقیت این کشور نقش بسزایی داشت و قدر مسلم باید روی این دو موضوع خیلی تاکید کرد؛ یکی از این موضوعات نقش حاکمیت یکدست و مقتدرانه است.
وی افزود: با توجه به ساختار سیاسی کشور چین و اتفاقات و حوادثی که پیش روی این کشور از نظر ابعاد اجتماعی و سیاسی بود ، حکمرانان و رهبران سیاسی چین را به این نقطه رساند که استمرار وضع موجود به هیچ وجه مطلوب چینی‌ها نخواهد بود و این مساله هشداری بود برای رهبران و حاکمان تصمیم‌گیر و به همین دلیل بود که در سال ۱۹۸۹ آقای دن شیائوپینگ به‌عنوان رئیس جمهور وقت کشور چین با همفکری رهبران تصمیم‌گیر در کنگره ملی خلق چین به این نتیجه رسیدند که سیاست متفاوت با سیاست‌های آن زمان چین را جایگزین کنند و نام این سیاست را سیاست درهای باز اقتصادی نهادند.
نماینده سابق دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: در کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت، بدون اقتدار حاکمیتی، اجرای برنامه‌های مدون، مستمر، منضبط و همراه با کنترل شدید امکان‌پذیر نیست. بنابراین تردیدی نیست که تمام برنامه‌های اقتصادی چین، برنامه‌های نوآورانه و برنامه‌هایی که پوست‌اندازی را در تمام ابعاد ملی این کشور رقم زد، بدون حاکمیت مقتدرانه صورت نگرفته است.
یزدان پناه یادآور شد: چینی‌ها در برخی از مسائل، دگراندیشی را جایگزین رویه‌های سنتی کردند، اما در ساختار حاکمیتی خودشان مبتنی بر اقتدار سیاسی با دو مولفه اقتدار اجرای صحیح و نظارت درست اهدافشان را پیاده کردند و آنقدر سرعت کار در چین بالا بود که کمتر کسی تصور می‌کرد که این کشور در کمتر از دو دهه بتواند در بسیاری از نابسامانی‌های داخلی از جمله فقر عمومی و گسترده فائق بیاید.
این استاد دانشگاه با اشاره به تحول اخیر اقتصادی و سیاسی چین اذعان کرد: حاکمیت منسجم و مقتدر با دو مولفه اجرای دقیق و نظارت درست حرف اول را در کشور چین در طی حداقل ۴۰ سال اخیر زده است، مخصوصا از سال ۱۹۹۶ میلادی که چینی‌ها مجبور شدند در یک فرایند جبرگونه جغرافیایی برنامه‌های گسترده‌ای را برای تحول‌آفرینی در چین اجرا کنند.
دکتر یزدان پناه با اشاره به اینکه در موفقیت چینی‌ها مساله انسجام ملی و هماهنگی در دو سطوح دولت و ملت حرف اول را می‌زند گفت:مردم چین به برنامه‌های خوشبینانه و موفق دولتشان اعتماد کرده اند. علاوه بر اعتماد، پا به پای دولت تلاش کردند. علاوه بر تلاش همگانی، رفتار دولت چین را در اقتدارگرایی و مبارزه جدی با مفاسد کاملا ستودند و مورد تایید قرار دادند و در واقع رکن دوم موفقیت چینی‌ها، هماهنگی و همراهی مردم این کشور با برنامه‌هایشان بود.
به گفته این کارشناس بین الملل خیلی طبیعی است که درصدی همیشه نارضایتی در هر سطوحی از برنامه‌ریزی در کشورها و دولت‌ها وجود دارد و ممکن است این موضوع در چین وجود داشته باشد ، اما در سطح ملی، مردم چین برنامه‌های دولت را پذیرفتند و دولت هم به این نتیجه رسید که منافع ملی را قربانی رضایت مقطعی مردم نکند و این را در واقع در یک آموزش همگانی و عزم و اراده ملی به تمام چینی‌ها گوشزد کرد و چینی‌ها هم این موضوع را پذیرفتند.
مشاور کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: دو مولفه انسجام ملی، اقتدار حاکمیتی، رکن موفقیت چینی‌ها در پوست‌اندازی در این شرایط بود که توانستند در واقع زمینه و بستر را برای تحول و دگرگونی گسترده چین فراهم کنند و همین مساله هم همچنان استمرار دارد و مسلما چینی‌ها برای این‌که در سال ۲۰۵۰ میلادی در حوزه‌های مختلف قطب اول قدرت جهانی شوند، این اتحاد و اتفاق و انفاق نظر را در تمام سطوح دنبال خواهند کرد و اقتدار حاکمیتی چین هم نه‌تنها به قوت خود باقی، بلکه ارکان مختلف آن مورد تقویت هم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه نمونه‌های موفقی در زمینه راهبردهای متمرکز، مقتدرانه و منظم چینی‌ها قابل مثال است گفت: همین ویروس مرگبار کرونا بخش قابل توجهی از این کشور یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری را در بر گرفته بود یک مثال خوب است. طبیعی بود اگر این مدیریت منسجم و مقتدرانه و همراهی مردم این کشور با این مدیریت منسجم نبود، چین با یک فاجعه مرگبار انسانی در ابعاد بسیار وسیعی مواجه می‌شد، اما این کشور ، موفق‌ترین مدیریت در زمینه کنترل و مهار کرونا ویروس بود و چینی‌ها در کنار مدیریت منسجم، رفتار علمی پرسرعت را هم چاشنی کار خودشان می‌کنند.
یزدان پناه افزود: چینی ها اولین کشوری بودند که واکسن ضدویروس را تولید کردند، واکسن سینوفارم واکسنی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و حتی در مساله کنترل و مهار ویروس در شرق آسیا این واکسن بسیار موفق عمل کرده است. بنابراین آن چیزی که مسلم است، راهبرد چین در زمینه مدیریت کلان سیاسی، امنیتی و حاکمیتی و جغرافیایی کشورش راهبرد کاملا تعریف‌شده‌ای است و تخطی از آن غیرقابل گذشت است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.